Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» Xbox 360» GRID: Autosport

Informacje

  • Autor: The_Game
  • Dodano: 05 lipiec 2014 23:06
  • Czytano: 1,326 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry GRID: Autosport (Xbox 360)

Okładka gry GRID: Autosport
  • Producent: Codemasters Software
  • Wydawca: Codemasters Software
  • Dystrybutor PL: Cenega Poland
  • Gatunek: samochodowe, wyścigi
  • Premiera: 24 czerwiec 2014 r.
  • Premiera PL: 27 czerwiec 2014 r.
  • Tryb gry: single / multiplayer
  • Język: Polski / Angielski
  • Nośnik: DVD8
  • Cena: 239.90 zł
  • Nasza ocena

    8.5

  • Twoja ocena

    9 / 10

    Średnia: 9 / Głosów: 4

  • Cechy gry PEGI 3

    PEGI 3
    Gra dla wszystkich

    Online

    Online
    W grę można grać online.

Wymagania: konsola Microsoft Xbox 360, Xbox Live

Słowo GRID powinno każdemu wtajemniczonemu graczowi dać do zrozumienia, że ma do czynienia z grą bardzo wymagającą. Słabe nerwy to najgorsza rzecz, w którą może być obdarzony posiadacz tej produkcji. Codemasters obiecało, że Autosport będzie nieco łatwiejszy w stosunku do poprzedniej części. Po spędzeniu "nastu" godzin nad tą grą mogę przyznać im rację. Jednak nie była to jedyna obietnica, którą producenci nam dali. Myślę, że ta recenzja GRID: Autosport da przyszłym nabywcom pełny pogląd na sytuację i sami będą w stanie ocenić, czy warto kupić tę grę.

Z racji, że zapowiedźnowego GRID-a zawierała dużo informacji na temat pięciu trybów rozgrywki, stąd też przypomnę je teraz w kilku słowach.Touring są to wyścigi samochodów turystycznych, gdzie jeździ się po torach w grupie. Liczy się pewne oko do wyprzedzania, zaś przepychanki i spychanie są tutaj na porządku dziennym. Rajd jest podzielony na kilka rund. Aby nie wiało nudą postanowiono, że kolejność startowa będzie zmieniana co drugą rundę. Nazwałbym ten tryb bardziej uniwersalnym, bo sam niczego specjalnego w nim nie dostrzegłem. Można powiedzieć, że to standardowa rywalizacja z przeciwnikami posiadającymi maszyny o zbliżonych możliwościach.

Endurance to nocne wyścigi. Ich wyjątkową cechą jest czas, jaki trzeba przetrwać na torze. Trzeba w jak najkrótszym czasie przejechać okrążenie i utrzymać tę pozycję do końca rajdu. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, iż trzeba oszczędzać opony. Tory są tak skonstruowane, że jazda typu rozpędzanie się, hamowanie, rozpędzanie i znów hamowanie nie ma najmniejszego sensu. Opony zdzierają się dość szybko, a nie mamy możliwości ich zmiany, stąd też ta dyscyplina wymusza na nas koncentrację i uruchomienie szarych komórek. Złe rozplanowanie jazdy może owocować skończeniem wyścigu przed czasem, co jest jednoznaczne z przegraną.

Klasyfikacje Enduring



Open wheel to rodzaj bardzo specyficzny z tego powodu, że ścigają się w nim tylko bolidy. Zawody Formuły C (bo tak są nazwane w grze) miały być bardzo niebezpiecznym trybem. Codemasters mówiło, że należy zachować szczególną ostrożność w tych wyścigach, bo lekkie uderzenie może zakończyć nasz udział w zawodach. Niestety ten pomysł im nie wypalił, bo każde uderzenie w rywala kończy się tak samo jak w innych rajdach - utratą zderzaka czy mocnym poślizgiem. Podobnie jak w Touring, warto skorzystać z treningu. Dodatkowo, aby zaklepać sobie dobrą pozycję startową dobrze byłoby ukończyć klasyfikacje przed samymi wyścigami. Jeśli je pominiemy, będziemy startować później z ostatniego miejsca.

Tuner to mix dyscyplin motoryzacyjnych. Zawody składają się z wyścigów klasycznych, driftów oraz rywalizacji o najlepszy czas okrążenia. Na drifty przypadł rodzaj eliminacji. Najpierw musimy się zakwalifikować, zbierając jak najwięcej punktów, następnie rywalizować parami aż do końca finału. Bardzo fajne rozwiązanie, które pozytywnie mnie zaskoczyło. O ile z tymi pierwszymi dwoma nie ma problemów, tak trzecie zawody to totalna zgroza. Zawsze zaczynamy jako pierwsi, więc nie mamy możliwości sprawdzenia, jaki czas musimy pokonać. Tory są tak zbudowane, że ciężko jest jednocześnie nadrabiać straty i nie wypadać z trasy (o tym za chwilę). Niemniej jednak, uważam ten tryb za udany.

Street to wyścigi uliczne. Jest to mój ulubiony tryb, bo pozwala dosłownie na wszystko. Jest trudny, bo ścigamy się na zamkniętych torach w dużych miastach świata. Poza ciasnotą nie mamy poglądu na większość trasy jak miało to miejsce w innych trybach, więc jeśli wrzucimy do takiego miejsca 12 samochodów, które rywalizują o 1. miejsce, robi się naprawdę gorąco.

Zaczynając jakiekolwiek zawody musimy mieć pewność, że mamy odpowiednio dużo czasu na ich skończenie. Nie możemy sobie z nich wyjść ot tak. Ukończenie jednego wyścigu i niedokończenie zawodów zapisuje nam się w profilu i po prostu nie mamy zrealizowanych celów od sponsora. Według mnie jest to bardzo duży minus. Nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć, czy będziemy mogli przejść zawody za jednym zamachem. Aby była jasność, zawody to coś, co składa się z 3, a nawet więcej wyścigów. Licząc każdy po kilkanaście minut to trochę się nazbiera. Dlatego też uważam, że nie było to mądre posunięcie.

Codemasters miało zrobić wyścigówkę z realistycznym modelem jazdy. Ja bym tego tak nie nazwał. Myślę, że spokojnie można tę grę zaliczyć do symulatorów rajdów z trybem kariery. Jak na GRID-a przystało, jest on bardzo trudny. Podchodząc poważnie do wyścigów warto dobrze zapoznać się z torem przed startem. Oferuje nam to trening, który ma nałożony limit czasu. Możemy z niego skorzystać tylko raz, czyli jeśli nasze auto będzie niezdatne do użytku, nie będziemy mogli rozpocząć treningu na nowo. Z początku podchodziłem do tego bardzo luzacko, jednak z czasem zacząłem doceniać możliwości treningów.

Open wheel pełną parą



Z początku gra może uzależnić, bo posiada multum możliwości. Jednak po zapoznaniu się z nimi i spędzeniu nad całą grą dobrych kilkunastu godzin może nużyć. Powód jest bardzo prosty. Każda wyścigówka musi, po prostu musi podążać tym samym schematem - zawsze na początku dostajemy chłam a nie samochody. Przez kilkadziesiąt rajdów używamy zaledwie kilku marek, które, nie ma się co oszukiwać, do najszybszych nie należą.

Jeśli już poruszyłem kwestię szybkości samochodów, muszę również poruszyć kwestię komentarzy. GRID oferuje nam pełną polską wersję językową, co daje nam polskie głosy w tle. Po przegranych kilkunastu wyścigach ma się dość zrzędzenia tego nadętego kolesia, który co okrążenie każe przyspieszyć. Ja się pytam: "czym mam przyspieszyć?". Oferta sponsorów w porównaniu do przeciwników jest szczerze mówiąc niczym.

GRID: Autosport wprowadził oferty sponsorów. Przed rozpoczęciem zawodów wybieramy sobie jedną z dostępnych marek i jeździmy w ich barwach. Każdy potencjalny menadżer oferuje nam różne auta. Akceptując ich propozycje bierzemy na siebie odpowiedzialność zadań, które dobrze byłoby zaliczyć podczas rajdu. Zwykle jest to coś na zasadzie "ukończ wyścig przed swoim partnerem", "prowadź przez jedno okrążenie", "przedriftuj X km" i tym podobne. Za każde ukończone zadanie otrzymujemy punkty doświadczenia, które umożliwiają nam wzięcie udziału w innych zawodach. Zadania od sponsorów nie są wygórowane, toteż nie dysponujemy zbyt ekskluzywnymi samochodami. Przynajmniej na początku...


Standardowy wyścig



Muszę również ponarzekać na brak tuningu. Ale zaraz, producenci chwalili się nie raz, że będą przecież możliwości tuningowe. No jasne, że tak. Problem w tym, że mi chodziło o wymianę poszczególnych elementów w samochodzie we własnym zakresie. A tu zonk, bo w Autosport nie ma nawet gotówki! Ścigamy się za punkty doświadczenia i... to tyle. Dzięki temu pozyskujemy nowych sponsorów i dostęp do nowych zawodów, ale nic poza tym. Na dobrą sprawę nie możemy nawet naprawiać uszkodzeń z własnej kieszeni.

Rzecz, która nie może być ominięta przy krytyce to muzyka. Jej dobór do menu nie wzbudza żadnych zastrzeżeń, producenci trafili w mój gust. Do czego się przyczepiam? A no do tego, że nie ma jej podczas wyścigów. Oprócz wycia silników i ględzenia komentatora nie ma dosłownie niczego. Za tak karygodny błąd, ktoś powinien dostać solidny łomot.

Błędy i niedopracowania? Jak najbardziej. Zaczynając od najprostszych rzeczy typu wnętrze aut. Czegoś takiego nie widziałem od bardzo dawna. W środku nie ma praktycznie nic. Jest jakaś rozmyta plama przypominająca deskę rozdzielczą i kierownicę, ale to chyba nie powinno tak wyglądać. Podobna sprawa jest z ludźmi. Wystarczy się rozbić obok trybun i można podziwiać, jak twórcy poszli na łatwiznę wklejając statyczny obrazek w formie ludzika. Rozmyty obrazek ma się rozumieć. Na błąd techniczny natknąłem się podczas wyścigów typu drift. Tabela zawodników zawierała tylko moje nazwisko (a powinna również rywala). Eliminacja polegała na tym, że najpierw startuję ja, a kilka sekund później startuje przeciwnik. O dziwo wystartowaliśmy razem. Skończyłem na drugim miejscu (co równoznaczne jest z porażką), gdzie wyraźnie miałem napisane w HUD-zie, że byłem pierwszy. Musiałem zakończyć rywalizację kosztem miejsca w tabeli końcowej. Na taki błąd natknąłem się raz, a przede mną jeszcze jest sporo rajdów. Kto wie, co przyniosą następne.


Uszkodzenia wyglądają naprawdę świetnie



Autosport wprowadził tryb dzielonego ekranu (wow, nowość, po tylu latach nareszcie powróciło dzielenie ekranu). Wraz z przyjacielem możemy sobie wybrać, jakie chcemy rodzaje wyścigu oraz samochodów. Tu znowu jesteśmy nękani początkową biedą. Do dyspozycji mamy od 1 do 3 aut w zależności od ich rodzaju. Jeśli o sam tryb chodzi, to nie powinno tu być zaskoczenia - ekran dzielony jest poziomo, na górze jeden gracz na dole drugi. Na pewno daje wiele frajdy, tylko najpierw pewnie trzeba przejść dobry kawał gry, żeby odblokować pozostałe samochody.

Narzekałem dużo na tę grę, jednak nie uważam, żeby to była słaba produkcja. Bynajmniej, jestem w stanie powiedzieć, iż dostaliśmy solidny produkt serii GRID. Jest ona bardzo emocjonująca, daje mnóstwo satysfakcji i pozwala się sprawdzić "za kółkiem". Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, czy GRID 2 jest gorszy, bo nie grałem w niego wystarczająco długo. Jako amator symulatorów wyścigowych oraz fan tego typu gier mogę powiedzieć, że produkcja jak najbardziej udana.
  • Grafika: 9 / 10
  • Dźwięk: 8 / 10
  • Grywalność: 8 / 10
  • Żywotność: 8 / 10
  • Nowatorstwo: 9 / 10
  • Fabuła: 8 / 10
  • Czas gry: 12h

Najważniejsze cechy: 5 trybów, solidne uszkodzenia, kapitalna grafika, super realizm

Plusy

  • Różnorodność dyscyplin
  • Doskonale wykonane modele aut
  • Oferty sponsorów
  • Wyścigi w wielkich miastach np. Paryż
  • Wysoki realizm
  • Dobra ścieżka dźwiękowa...

Minusy

  • ... szkoda że TYLKO w menu
  • brak gotówki i możliwości napraw aut
  • Zdarzają się błędy techniczne

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?