Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PSV» Metrico

Informacje

  • Autor: Karfein
  • Dodano: 24 sierpień 2014 00:58
  • Czytano: 2,448 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry Metrico (PSV)

Okładka gry Metrico
  • Producent: Digital Dreams
  • Wydawca: Sony Computer Entertainment
  • Dystrybutor PL: Sony Computer Entertainment Polska
  • Gatunek: indie, logiczne, platformówki, zręcznościowe
  • Premiera: 5 sierpień 2014 r.
  • Premiera PL: 6 sierpień 2014 r.
  • Tryb gry: single player
  • Język: angielski
  • Nośnik: Digital
  • Cena: 54.00 zł
  • Nasza ocena

    7.5

  • Twoja ocena

    7 / 10

    Średnia: 7 / Głosów: 3

  • Cechy gry PEGI 3

    PEGI 3
    Gra dla wszystkich

    Online

    Online
    W grę można grać online.

Wymagania: konsola Sony PlayStation Vita, PlayStation Network

Pewno niejeden posiadacz konsoli PS Vita czuje się nieco zawiedziony małą ilością gier ekskluzywnych. A wśród tych nielicznych wyjątków dodatkowo rzadko który w pełni wykorzystuje unikatowe możliwości tego handhelda. Dzięki ekipie Digital Dreams ta skromna rodzinka powiększyła się o kolejne dziecko.

Celowanie tylnym panelem wymaga wprawy.



Historia o potencjale
Kiedy pierwszy raz usłyszałem o Metrico, grze platformowo-logicznej inspirowanej infografiką, od razu skojarzyło mi się z podobną produkcją, lecz opiewającą typografię, mianowicie Type:Rider. O ile ten ostatni tytuł posiadał walory dydaktyczne, przez całą długość można było poznawać historię czcionek… tak niestety recenzowana gra pominęła to wszystko. Przyjdzie nam przebrnąć przez 6 poziomów składających się z kilkunastu zagadek logicznych każdy… i to tyle. Nie dowiemy się niczego o statystykach, niczego o wykresach, po prostu nic z gry nie wyniesiemy. Wielka to szkoda, bo potencjał był, i to spory. Niestety pod tym względem Metrico zawodzi na całej linii. Na szczęście na tym porażka się kończy, a zaczyna recenzja (a przynajmniej jej przyjemna część) wyjątkowej produkcji, jaka zadowoli każdego posiadacza Vity lubiącego gry logiczne.

Umiejętności analityczne są kluczowe.



Zakręcone pozytywnie
Między zagadkami nie znajdziemy nic ciekawego poza fajnymi efektami wizualnymi, a między poziomami czeka nas krótka zagadka z wyborem drzwi i wykresem, kto poszedł w którą stronę. To wszystko jednak rekompensują projekty zagadek oraz wykorzystanie możliwości sprzętowych PS Vity. Oczywiście pierwsze mają charakter wprowadzający, poznajemy tajniki mechaniki świata Metrico – wiele elementów zagadek ma przy sobie liczby ułamkowe bądź procentowe wskazujące poziom wysunięcia bądź wsunięcia danego elementu poziomu. Każdy element w jakiś sposób łączy się z tym, co robimy i gdzie znajduje się nasza postać. Wszystko ma tu znaczenie – czy idziemy w lewo czy w prawo, czy robimy to w locie, ile razy skoczyliśmy, ile razy spadliśmy na ziemię zeskakując lub spadając… W analizie zagadki dane statystyczne wyświetlane w ułamkach bądź procentach są bardzo pomocne, więc warto je dokładnie śledzić przy wykonywaniu danych czynności.

Oprawa genialna w swojej prostocie.



Ale to dopiero początek zabawy. Wkrótce potem zacznie się wykorzystywanie specyficznych możliwości przenośnej konsolki Sony. Na pierwszy ogień idą ekrany dotykowe – tylnym celujemy, zaś stukając w przedni posyłamy pociski, które mogę aktywować jakieś platformy bądź niszczyć toczące się obiekty – naturalnie ilość wykonanych strzałów, trafień w ścianę lub dal, wywołanych obiektów, trafionych obiektów i zniszczonych obiektów jest liczona i często stanowi część zagadki. Następnie idzie w ruch żyroskop – w trzech osiach musimy wykręcać konsolę tak, by móc sięgnąć jakiejś platformy, albo wydłużyć panel. Niekiedy trzeba wręcz konsolę obrócić do góry nogami, by osiągnąć cel – może to niektórym przeszkadzać, ale dla mnie stanowiło ciekawą odmianę w rozgrywce. Aż tak mi się nie było dane wykręcać nawet przy niektórych tytułach na PS Move.

Ostatnia była tylna kamera. Metrico sczytuje podstawowe barwy widzianego obrazu. Przewaga światła, czerwonego, zielonego lub niebieskiego koloru ma tu znaczenie. Tę możemy dojrzeć, spoglądając na odcienie tła, albo na malutki wykres nad głową naszej postaci, gdzie mamy dokładnie pokazane, czego ile kamera wykrywa. Rzecz jasna, wszystko fajnie dopóki nie okaże się, że nie mamy w pobliżu nic czerwonego i musimy biegać po domu w poszukiwaniu potrzebnej nam barwy. Ale i tutaj dla mnie to jednak plus, bo czegoś takiego jeszcze w grze żadnej nie doświadczyłem. I wszystko byłoby cacy, gdyby nie fakt, że w trzy, może cztery godziny wszystkie zagadki zdołamy rozwiązać. Kiedy wreszcie przyzwyczaimy się na dobre do statystycznych łamigłówek platformowych i wyrobimy się w machaniu konsolą… Metrico wyświetla nam napisy końcowe na tle jakichś ładnych krajobrazów. Ale to nie wszystko, bo czasem można złapać specjalną „znajdźkę”, jaka pojawia się część po części, jeśli przy okazji rozwiązywania jakiejś zagadki wykonamy odpowiednią ilość kroków i ustawimy słupki na wymaganym poziomie. Dla fanów maksowania będą to dodatkowe godziny zabawy.

Liczba powrotów do checkpointów też ma znaczenie.



Nie ujdzie w tłoku
Nawet jeśli gra nie sprzeda się w milionach kopii, zdecydowanie powinna zapaść w pamięć dzięki swojej unikatowej stylistyce. Wszystko jest tu stworzone ze słupków, stożków, linii, okręgów… mówiąc krótko przemyślana i schludna oprawa (info)graficzna. Może się zdarzyć, że dla kogoś będzie to zbyt ascetyczne podejście do projektów poziomów, lecz wszelkie usprawnienia i wygładzenia mogłyby tylko temu stylowi zaszkodzić. Podobnie postąpiono z oprawą audio. Jest skromnie, bez epickich nut. Każdemu poziomowi przewodzi jakiś utwór, który z zagadki na zagadkę jest lekko modyfikowany, przez co nie będzie się nudzić, o ile jakaś łamigłówka zatrzyma nas przy sobie na więcej niż kilkanaście minut – wtedy może nam zacząć doskwierać.

Za darmo w PS Plus
Może za te 3-4 godziny zabawy (lub 5-6 przy chęci zbierania wcześniej wspomnianych „znajdziek”) cena 54zł w PlayStation Store może wydawać się nieco wygórowana, ale spragnieni logicznych wysiłków z wykorzystaniem możliwości Vity powinni zastanowić się nad zakupem. Albo lepiej, zostać natychmiast abonentem PS Plus, bowiem aktualnie Metrico jest tytułem darmowym w ramach Plusa! W takim wypadku nie uznaję wymówek, by przynajmniej nie spróbować zabawy z grą inspirowaną infografikami.

Manipulacja platformą za pomocą kolorów z kamery.

  • Grafika: 8 / 10
  • Dźwięk: 8 / 10
  • Grywalność: 8 / 10
  • Żywotność: 6 / 10
  • Nowatorstwo: 10 / 10
  • Fabuła: 1 / 10
  • Czas gry: 4h

Najważniejsze cechy: pomysł, wykorzystanie Vity, zmarnowany potencjał, krótkość

Plusy

  • oryginalny pomysł
  • wykorzystane możliwości PS Vity
  • projekty zagadek
  • oprawa audiowizualna

Minusy

  • zmarnowany potencjał "fabularny"
  • krótka
Avatar użytkownika Karfein
Karfein mówi:

Szkoda, że chcąc poszerzyć naszą wiedzę na temat statystyki będziemy musieli uruchomić Wikipedię, a nie Metrico.

Komentarze (1)

  • Avatar użytkownika JackReno
    #1 | JackReno mówi:10 wrzesień 2014

    Stylistyka prezentuje się naprawdę interesująco.