Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PlayStation 4» Pode

Informacje

  • Autor: Karfein
  • Dodano: 22 lipiec 2019 05:12
  • Czytano: 461 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry Pode (PlayStation 4)

Okładka gry Pode
  • Producent: Henchman & Goon
  • Wydawca: Henchman & Goon / Altered Ventures
  • Dystrybutor PL: brak danych
  • Gatunek: co-op, fantasy, logiczne, multiplayer
  • Premiera: 19 luty 2019 r.
  • Premiera PL: 19 luty 2019 r.
  • Tryb gry: single / multiplayer
  • Język: pełna polska wersja
  • Nośnik: Digital
  • Cena: 99.00 zł
  • Nasza ocena

    8.0

  • Twoja ocena

    9 / 10

    Średnia: 9 / Głosów: 1

  • Cechy gry PEGI 3

    PEGI 3
    Gra dla wszystkich

    Strach

    Strach
    Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

Wymagania: konsola Sony PlayStation 4

Mawiają, że do tanga trzeba dwojga. Niejedna gra oferuje rozgrywkę w trybie współpracy, ale nie każda umożliwia rozegranie całości w pojedynkę, wciąż sterując obiema postaciami. Recenzja Pode.

Te oczka wyrażają wszystko.



Gwiazdka z nieba
Nad krainą przelatują meteory. Jeden z nich stał się dosłownie spadającą gwiazdą i ląduje na kamiennym pustkowiu, nie mogąc wzbić się ponownie w przestworza. W tym momencie do gwiazdy doturlał się kamień, jaki wskazuje na wysoki skalisty szczyt. Postaci razem doczłapują się do podnóża tej strzelistej góry i na skutek obecności gwiazdy ujawniają się pradawne wzory, wrota się otwierają i dwójka protagonistów może przejść do eksploracji całego systemu jaskiń.

W grze nie pada ani jedno słowo, ale i tak praktycznie wszystko można odczytać z mimiki „twarzy” postaci – ich oczy są pełne ekspresji, mimo iż to krótkie czarne grube kreski. Perypetie kamienia i gwiazdy poznajemy przez krótkie wstawki obrazowe oraz kilka cut-scenek na silniku gry. Końcówka jest rozczulająca, a dotarcie do niej zajmie jakieś 4 godziny, jeśli tylko chcemy ukończyć grę, albo nawet 6, gdy uprzemy się na podjęcie wszystkich wyzwań, jakie oferuje Pode (ukryte w kamiennych kwiatach świetliki, nieujawnione murale czy potrzeba ożywienia określonej ilości przyrody).

Gwiazda skutecznie stopi lód. W sercu też.



Razem, ale i osobno
Rozgrywka polega na współpracy kamienia i gwiazdy. Mamy tutaj tradycyjne wskakiwanie na siebie i podrzucanie się czy stawanie na przycisku, kiedy druga postać wspina się po wysuniętych skałach. Kamień potrafi się też skulić i przeczołgać przez ciasne tunele, z kolei przez swój ciężar chodzi po dnie podziemnych zbiorników wodnych. Gwiazda natomiast może powoli opadać i docierać dalej skacząc, a także stąpać po powierzchni wody. Każde z nich może też emitować specyficzne dla siebie pole własnej energii. Pierwszy w ten sposób otwiera twardsze obiekty, w tym skalne kwiaty ze świetlikami, powoduje rozrost kryształów i przenosi ciężkie głazy. Drugi z kolei swoim ciepłem przyspiesza rozkwit roślin, rozpuszcza lód, a i ujawnia ukryte na ścianach murale i wskazówki dotyczące zagadek logicznych. Warto jeszcze dodać, że kamień może na moment połknąć gwiazdę czy inny głaz i wypluć na pewną odległość bądź kierować promień ciepła gwiazdy na odległe miejsca na wprost.

W ciemnych poziomach łatwiej trzymać się kamieniem blisko gwiazdy.



Ekipa Henchman & Goon naturalnie nie wszystkie te elementy wrzuciła naraz i wszystkich umiejętności zdążymy nauczyć się stopniowo, dzięki czemu korzystanie z nich nie będzie powodować żadnych trudności. Jest jeszcze kilka fajnych niespodzianek i mechanizmów, które pominę, żeby nie psuć wszystkich niespodzianek i małych zwrotów akcji. Mam jednak małe „ale” do wybranych zagadek logicznych – niektóre wskazówki nie są oczywiste, żeby nie rzec, subtelne. Sprawia to, że możemy na dobrych kilkanaście minut zablokować się, bo nie zauważymy małych kropek i nie dopatrzymy się ich związku z aktualnie rozwiązywaną łamigłówką. Przydałby się jakiś system podpowiedzi, który sprawiłby, że kluczowe elementy pulsowałyby delikatnym światłem, co sprawiłoby, że szybciej rzuciłyby się w oczy.

Wspomnę jeszcze, jak twórcy sprytnie rozwiązali grę w pojedynkę obiema postaciami. Oczywiście możemy się jednym przyciskiem przełączać pomiędzy bohaterami bądź zamieniać nimi w trakcie kooperacji. W pojedynkę możemy też trzymając przycisk emitowania pola sprawić, że przełączona postać cały czas będzie kontynuować korzystanie ze swojej mocy specjalnej. Osobny przycisk dostępny tylko w singlu powoduje, że nieaktywny protagonista będzie zmierzał do aktualnej pozycji kierowanej postaci. Kiedy z kolei bohaterowie są koło siebie, będą trzymać się za rączki i stąpać razem w wybranym przez gracza kierunku – korzystanie wówczas z mocy powoduje ich połączenie i delikatnie zwiększa zasięg.

Po lewej po przebudzeniu natury, po prawej z kolei przed.



Artystyczna podróż
Zapewne po dowolnym zrzucie ekranu już sami zdążyliście zauważyć, że Pode cechuje wyjątkowa oprawa graficzna. Stonowana paleta barw użyta ogólnie do lokalizacji przyjemnie kontrastuje z muralami i kryształami. Lokacje przed i po przebudzeniu wszelkiej roślinności to dwa różne światy, a każde z nich jest na swój sposób piękne. Do tego zaprojektowano postaci w tak przeuroczy sposób, że trudno ich z miejsca nie pokochać. Inspiracja norweską kulturą i sztuką wyszła Pode zdecydowanie na dobre.

Drugą jakże dobrą rzeczą dla tego tytułu jest soundtrack przygotowany przez kompozytora muzyki do gry Journey – Austina Wintory’ego. Cudownie podkreśla unikatową atmosferę Pode i to kolejny aspekt, do którego miło się wraca pamięcią. Może i melodie nie są tak wyjątkowe, jak w przypadku Journey, ale kompozytor sprawy nie pokpił. Efekty dźwiękowe z kolei brzmią dobrze i także świetnie dopasowano je do postaci czy rozrostu kryształów i flory.

Pięknych widoków tutaj nie brakuje.



Podejdź i zagraj
Pode to wyjątkowa gra logiczna z piękną oprawą audiowizualną, przemyślanymi projektami zagadek, a także dobrze opracowaną kooperacją zarówno dla dwóch graczy, jak i dla singla. Zabawa trwa kilka godzin, ale w pamięć zapadnie na dłużej. Jedynym mankamentem może być możliwość zatkania się na niektórych łamigłówkach ze względu na brak systemu podpowiedzi, ale tyle czasu po premierze nie będzie nikt miał problemu w razie potrzeby znaleźć potrzebne wskazówki w Internecie. Dla fanów gatunku pozycja obowiązkowa, pozostałych może skutecznie do tego typu gier przekonać.


Grę do recenzji udostępnił partner Plan of Attack:
  • Grafika: 9 / 10
  • Dźwięk: 8 / 10
  • Grywalność: 8 / 10
  • Żywotność: 6 / 10
  • Nowatorstwo: 8 / 10
  • Fabuła: 8 / 10
  • Czas gry: 5h

Najważniejsze cechy: świetna rozgrywka i zagadki, dobra w singlu i coopie, śliczna oprawa; brak dodatkowych podpowiedzi

Plusy

  • świetna rozgrywka i projekty zagadek
  • doskonała do kooperacji
  • dobrze się sprawdza również w singlu
  • śliczna oprawa audiowizualna

Minusy

  • brak systemu podpowiedzi
Avatar użytkownika Karfein
Karfein mówi:

Będę sobie cenić wspomnienia z podróży odbytej w Pode, gdyż wytwarzają u mnie takie ciepło na sercu. Zrozumiecie, jak zagracie.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?