Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PlayStation 4» 18 Floors

Informacje

  • Autor: Karfein
  • Dodano: 28 październik 2018 17:18
  • Czytano: 113 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry 18 Floors (PlayStation 4)

Okładka gry 18 Floors
  • Producent: Aoga Tech
  • Wydawca: Winking Entertainment
  • Dystrybutor PL: Winking Entertainment
  • Gatunek: FPP, horror, indie, logiczne, przygodowe, rzeczywistość wirtualna
  • Premiera: 4 lipiec 2018 r.
  • Premiera PL: 4 lipiec 2018 r.
  • Tryb gry: single player
  • Język: angielski
  • Nośnik: Digital
  • Cena: 63.00 zł
  • Nasza ocena

    6.5

  • Twoja ocena

    0 / 10

    Średnia: 0 / Głosów: 0

  • Cechy gry PEGI 7

    PEGI 7
    Gra dla młodszych dzieci

    Strach

    Strach
    Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

Wymagania: konsola Sony PlayStation 4, PlayStation Network, PlayStation Camera i gogle PlayStation VR, 2 kontrolery ruchu PlayStation Move

Recenzja na podstawie pierwszego epizodu składającego się z dwóch pokoi: Phantom Room oraz Sea Express. Następne dwa pokoje będą udostępnione za darmo w 2018 roku.

Galaktyczna konspiracja
Z góry powiem, że 18 Floors to jedna z tych produkcji, gdzie na start więcej o fabule dowiecie się ze sklepowego opisu, aniżeli z samej rozgrywki. Wcielamy się w Królową Gwiazdy Naoh imieniem Andrea, która ukrywa się wśród ludzi po tym, jak tysiąclecie wcześniej zniszczono jej ojczystą planetę. Kiedy odkrywa, że ludzkość planuje eksterminację jej poddanych, postanawia sama zgładzić ludzi poprzez zmianę historii. Podróżuje do naginającej czasoprzestrzeń czarnej dziury zwanej 18 piętrami, gdzie odkryje samą siebie. I spisek galaktycznych rozmiarów.

Trudno nie poczuć się nieswojo na widok tego portretu.



W zasadzie powyższe to parafraza tego, czego można się dowiedzieć z opisu, jako że zostajemy wrzuceni do akcji bez jakichś wstępów czy filmików. Na razie nazwa gry jest dość myląca, bo z tytułowych 18 pięter mamy aktualnie dostęp do pierwszych dwóch, a kolejny duet dopiero zostanie dorzucony przed końcem 2018 roku jako darmowe DLC. Do tej pory w samej rozgrywce dotrzemy raptem do strzępów informacji na temat powyższych wydarzeń w postaci listów czy notatek. Bez znajomości kontekstu będą dla gracza zbyt oderwane od czegokolwiek, ale po zaznajomieniu się z opisem nabiera to znaczenia. Mimo iż to są na razie jedynie dwa piętra, to możemy spędzić tutaj spokojnie godzinę lub nawet dwie, jako że zagadki są dość złożone i liczne.

Escape room 2.0
Kiedy odwiedzamy zamknięty pokój, ogranicza nas rzeczywistość. Natomiast escape room w VR oferuje nowe możliwości, przez co zarówno mamy wszystko to, co udostępnia ucieczka w realu, jak również więcej za sprawą tego, że twórcy z Aoga Tech mogą dowolnie manipulować cyfrowym światem przedstawionym. Czego można oczekiwać zatem po 18 Floors w kwestii gameplayu? Poszukiwanie przedmiotów potrzebnych do rozwiązania zagadek, wskazówek wizualnych w rozmaitych miejscach (z rzadka dostępne w większej ilości miejsc), przesuwania obiektów do pewnego stopnia, by znaleźć to, co znajduje się za nimi, ale też by na nie wejść i zobaczyć, co może znajdować się na jakimś wysokim meblu. Czeka nas obracanie skrawków papieru, by znaleźć rozwiązanie zagadki z przesuwnymi panelami, zabawa światłem i obracanie obiektu w powietrzu tak, by pokrył się cieniem z kształtem na drzwiach. To jednak coś, co można poznać także w typowych escape roomach, jakie można odwiedzać w każdym większym mieście Polski.

Znalezienie elementów układanki to dopiero pierwszy krok do rozwiązania zagadki.



Co od siebie zatem dodaje VR? Otóż trzeba przyznać, że ekipa Aoga Tech naprawdę popuściła wodze fantazji. 18 Floors ogólnie emanuje niepokojącą atmosferą, choć horrorem bym tego nie nazwał, ale generalny kontekst fabuły sprawia, że można zaaplikować do świata pewną dozę fantazji. Tak się składa, że bywa, iż musimy czasem na podstawie niezbyt oczywistych śladów spróbować na przykład sięgnąć za solidny obiekt, czego byśmy nie byli w stanie zrobić w świecie rzeczywistym. Naturalnie przez nasze przyzwyczajenia może się okazać, że niektóre zagadki zablokują nas na dobre kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt minut. Pytanie, czy nie będzie to na tyle frustrujące, że ktoś postanowi nie przechodzić gry do końca. Z drugiej strony przejście takiego wyzwania dostarcza satysfakcji dużego kalibru.

Pokój zagadek i niepokoju
Jednego na pewno nie mogę odmówić 18 Floors – gra zieje niepokojem. Mimo iż nic bezpośrednio nie zagraża nam w trakcie gry (przynajmniej na obecnym etapie), to ciężko stawiać odważnie kroki. Czy raczej przenosić się z miejsca na miejsce, ponieważ można tutaj poruszać się tylko za pomocą teleportów i obracać skokowo o cały kąt prosty. Ze względu na logiczny charakter rozgrywki nie stanowi to problemu, ale chętnie bym zobaczył płynne sterowanie, co pomogłoby lepiej zatopić się w świecie gry. Zwłaszcza że pod względem wizualnym jest bardzo dobrze jak na standardy PlayStation VR. Pełne szczegółów obiekty interaktywne, dobrej rozdzielczości tekstury, zabawa światłem i cieniem budują niezwykły klimat. Również udźwiękowienie dobrze podkreśla atmosferę niepokoju, aczkolwiek nic nie zapadło mi na stałe w pamięć, a i w jednym miejscu muzyka była dla mnie zbyt powtarzalna. Nie przeszkadza to jednak w ogólnym pozytywnym odbiorze 18 Floors.

Tę wskazówkę można znaleźć również w innym miejscu. A na niebie... nie zawsze.



Dla fanów ucieczek
Choć 18 Floors może miejscami przesadzać z poziomem trudności, to skutecznie wykorzystuje możliwości, jakie daje PS VR. Jako fan escape roomów, których zdarzyło mi się trochę ze znajomymi i rodziną poodwiedzać, jestem zadowolony z tego, co oferuje ten tytuł, bo też udało się mu mnie zaskoczyć w kilku momentach, aczkolwiek tylko dwa piętra na start to lekka przesada. Cóż, w ciągu dwóch miesięcy dostaniemy darmowy dodatek z dwoma kolejnymi piętrami, więc wtedy wrócę do gry, a recenzja zostanie zaktualizowana. Obecną ocenę należy traktować jako wstępną.


Grę do recenzji udostępnił wydawca Winking Entertainment:
  • Grafika: 8 / 10
  • Dźwięk: 7 / 10
  • Grywalność: 7 / 10
  • Żywotność: 4 / 10
  • Nowatorstwo: 9 / 10
  • Fabuła: 5 / 10
  • Czas gry: 2h

Najważniejsze cechy: złożone zagadki z VR, niepokojący klimat; póki co tylko 2 piętra, potrafi sfrustrować poziomem trudn

Plusy

  • złożone zagadki z wykorzystaniem VR
  • niepokojący klimat
  • dobra oprawa audiowizualna
  • docelowo aż 18 pięter
  • zerowe ryzyko nudności

Minusy

  • myląca nazwa (na razie tylko 2 piętra – darmowe DLC z 2 piętrami pod koniec 2018)
  • miejscami kosmiczny poziom trudności
  • brak opcji płynnego sterowania
Avatar użytkownika Karfein
Karfein mówi:

18 Floors to nie lada gratka dla fanów VR i escape roomów. Ja się nie zawiodłem i aktualnie mam apetyt na więcej. Wyczekujcie update’u.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?