Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PC» Beyond Good & Evil

Informacje

  • Autor: JackReno
  • Dodano: 11 czerwiec 2013 15:35
  • Czytano: 3,164 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry Beyond Good & Evil (PC)

Okładka gry Beyond Good & Evil
  • Producent: Ubisoft Studios
  • Wydawca: Ubisoft
  • Dystrybutor PL: Cenega Poland
  • Gatunek: akcji, przygodowe, zręcznościowe
  • Premiera: 3 grudzień 2003 r.
  • Premiera PL: 3 luty 2004 r.
  • Tryb gry: single player
  • Język: angielski z polskimi napisami
  • Nośnik: DVD
  • Cena: 39.90 zł
  • Nasza ocena

    9.5

  • Twoja ocena

    9 / 10

    Średnia: 9 / Głosów: 4

  • Cechy gry PEGI 7

    PEGI 7
    Gra dla młodszych dzieci

    Przemoc

    Przemoc
    Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania: Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, karta grafiki 32 MB (GeForce 2 lub lepsza), Windows 98/Me/2000/XP

Stwierdzenie, że Beyond Good & Evil to jedna z najbardziej niedocenionych gier w historii elektronicznej rozrywki jest jak najbardziej na miejscu. Co prawda miarą jakości tytułu powinny być opinie i recenzje zarówno fachowców jak i graczy, jednak rzeczywistość dyktuje nieco inne warunki – to sprzedaż w głównej mierze decyduje o dalszych losach produkcji. A w przypadku BG&E popyt był zaskakująco niski. Przyczyna? Zbieżność premier z innym bardzo głośnym tytułem – Prince of Persia: Piaski Czasu. I pomyśleć, że Ubisoft sam strzelił sobie w stopę.

Szminka? Oczywiście MaxFactor!



RZĄDOWE AFERY

Fabuła gry nie należy do tych zawiłych i wielce skomplikowanych. Historia w gruncie rzeczy jest prosta i przystępna. Mieszkańcy planety Hillys niespodziewanie zostają zaatakowani przez potwory zwane DoomZ. Ich pojawienie się w tym harmonijnym świecie zmusiło specjalne oddziały Alpha do natychmiastowej interwencji. Bezpieczeństwo Hyllian wciąż jednak jest niepewne; w końcu niektórzy z nich dochodzą do wniosków, że Sekcja Alpha ma swoją mroczną stronę. Jej działania zazwyczaj nie są skuteczne, a mieszkańcy coraz częściej znikają w niewyjaśnionych okolicznościach. W związku z tym szybko powstaje organizacja IRIS Network skupiająca wokół siebie tych, którzy chcą poznać prawdę nie tylko o DoomZ, ale też odkryć sekrety Alphy. Okazuje się, iż rzeczywistość jest bardziej przerażająca, niż początkowo mogłoby się to wydawać.

Główną bohaterkę gry o imieniu Jade poznajemy podczas jednego z ataków potworów na małą wysepkę. Grupa jej przyjaciół zostaje uprowadzona i od tego momentu celem dziewczyny jest eksterminacja zagrożenia oraz odnalezienie zaginionych. Przygody wielbicielki zielonej szminki wydają się być pozornie sztampowe i owszem – zarys fabularny nie jest wysublimowany, jednakże sposób prowadzenia akcji potrafi mile zaskoczyć.

Bye bye, maszkaro!



KIJEM PO ŁBIE

Beyond jest przygodową grą akcji, w której widok obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Widać, że Jade jest już zaprawiona w bojach – podczas walki używa specjalnego kija, którym wymachuje z niebywałą precyzją i finezją. Broń jest niezbędna do eksterminacji uporczywych przeciwników, a sam system walki zasługuje na pochwałę – ciosy można wyprowadzać pojedynczo, łączyć je w combosy oraz skumulować energię, by wykonać potężniejszy atak. Do tego dochodzą jeszcze inne rodzaje specjalnego oręża, jednak aby nie popsuć Wam zabawy, przemilczę ich wygląd i zastosowanie. Uprzedzam jedynie, że są naprawdę nietuzinkowe.

Nie można zapomnieć o niesamowitych bohaterach drugoplanowych. Ci są na tyle oryginalni, że natychmiastowo zapadają w pamięć. Na szczególną uwagę zasługuje nasz wierny towarzysz podróży, knur Pay'j, który jest jednocześnie przybranym wujkiem Jade. W porządku, przyznaję że bieganie z kijem i prosiakiem u boku brzmi co najmniej kuriozalnie. Zapewniam jednak – to wszystko jest tak fantastyczne, że brak słów.

TURYSTYKA NADAL W CENIE

Podczas zwiedzania kolejnych lokacji będziemy mogli podjąć się nowych zadań, niekoniecznie obligatoryjnych. Popularne są także znane i lubiane minigry takie jak kubki, strzałki oraz wyścigi odrzutowym poduszkowcem. Wszystko po to, aby zagarnąć kolejne perły, które obok kredytów służą jako środek płatniczy w sklepie Mamago. Te pierwsze uzyskujemy poprzez zabijanie wrogów (zbieramy wypadające z nich fioletowe kryształy) oraz za bardzo ciekawy mechanizm rozgrywki – fotografowanie różnych gatunków roślin i zwierząt żyjących na planecie.

Weź mnie na barana, mówił. Będzie fajnie, mówił...



Wykonanie techniczne poziomów już w momencie premiery może nie było najwyższych lotów, ale z pewnością cieszyło oko. Z perspektywy czasu oczywiście widać jak bardzo grafika się zestarzała, jednakże wciąż może się podobać. Modele postaci z kolei nadal są przyjemne w odbiorze – ich designerzy zasługują na gromkie brawa. Trochę mogą irytować niewidzialne ściany. Osobiście jestem ich zatwardziałym wrogiem, jednak nie ukrywam, że gdybym miał możliwość spadania w przepaść ze względu na drobny błąd w sterowaniu, moja irytacja szybo sięgnęłaby krytycznego poziomu. Narzekać nie można z kolei na pracę kamer. Często przełącza się w takie ustawienia, aby maksymalnie ułatwić nam obserwację terenu. Ilość niefortunnych widoków można policzyć na palcach jednej ręki.

POZA DOBREM & ZŁEM

Muzycznie produkcja trzyma naprawdę wysoki poziom. Podczas walk melodie łączące w sobie elementy elektroniki i chórów są dynamiczne i determinują do działania. Muzyka zmienia się w zależności od lokacji – w sklepie Mamago to takie radosne, relaksujące plumkanie, z kolei w bardziej podniosłych momentach słychać rozmaite instrumenty, których dźwięk chwyta za serce. Bardzo spodobały mi się głosy postaci – ich niesamowite akcenty, modulacja oraz indywidualizm.

Beyond Good & Evil to klasyka, której nie powinno się przedstawiać, gdyż tytuł winien być powszechnie znany. Szkoda, że wyniki sprzedaży nie były zbyt satysfakcjonujące. Cieszy z kolei fakt, że podjęto próby stworzenia kontynuacji, bo gra absolutnie na to zasługuje. Jak dla mnie – prawdziwa bomba. Polecam!


Grę do recenzji udostępnił serwis
  • Grafika: 8 / 10
  • Dźwięk: 9 / 10
  • Grywalność: 10 / 10
  • Żywotność: 10 / 10
  • Nowatorstwo: 9 / 10
  • Fabuła: 9 / 10
  • Czas gry: 12h

Najważniejsze cechy: fabuła, soczysty gameplay, klimat

Plusy

  • Klimat!
  • Atrakcyjna fabuła
  • Postacie poboczne
  • Świetna muzyka

Minusy

  • Nie ma sensu czepiać się na siłę
Avatar użytkownika JackReno
JackReno mówi:

Beyond Good & Evil to absolutna klasyka przygodowych gier akcji TPP. W to po prostu trzeba zagrać, nawet pomimo upływu lat.

Komentarze (1)

  • Avatar użytkownika bart0ssy
    #1 | bart0ssy mówi:11 czerwiec 2013

    Megahit! Jedna z moich ulubionych gier... Szkoda tylko, że nie ciągle nie ma wzmianek o sequelu.