Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PC» Children of Morta

Informacje

  • Autor: Louis
  • Dodano: 29 styczeń 2020 15:01
  • Czytano: 150 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry Children of Morta (PC)

Okładka gry Children of Morta
  • Producent: Dead Mage
  • Wydawca: 11 bit studios
  • Dystrybutor PL: CDP
  • Gatunek: akcji, dungeon-crawler, hack & slash, indie, przygodowe, roguelike, RPG, widok izometryczny
  • Premiera: 15 październik 2019 r.
  • Premiera PL: 25 październik 2019 r.
  • Tryb gry: single player
  • Język: angielski z polskimi napisami
  • Nośnik: DVD
  • Cena: 79.90 zł
  • Nasza ocena

    9.0

  • Twoja ocena

    7 / 10

    Średnia: 7 / Głosów: 1

  • Cechy gry PEGI 12

    PEGI 12
    Gra dla starszych dzieci

    Wulgarny język

    Wulgarny język
    W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania: Procesor Intel Core 2 Duo 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza, 900 MB HDD, Windows XP

Czasami to najprostsze opowieści zostawiają w nas wyraźny ślad, który jeszcze przez długi czas przypomina spędzony przy nich czas. Niekiedy wystarczy naprawdę niewiele, aby poruszyć graczy i zachęcić ich do poświęcenia uwagi bohaterom, wydarzeniom i światom, które choć sprawiają wrażenie świeżych, nieodkrytych to jednocześnie dziwnie znajomych. Dokładnie takim przypadkiem jest Children of Morta, czyli z pozoru niewielka, estetycznie wykonana, zbytnio nieangażująca oraz prosta w obsłudze gra idealna na weekendowy wieczór. W rzeczywistości jednak projekt studia Dead Mage oferuje znacznie więcej, niż mogłoby się pierwotnie wydawać i jeśli ktoś oceni go po przysłowiowej okładce, może ominąć prawdziwą perełkę.


Ruszamy na kolejną misję!




Gra stanowi RPG akcji połączone z mechaniką typową dla podgatunku rogue-lite oraz dość mocno koncentruje się na procesie narracyjnym, będącym jednym z najważniejszych jej atutów. Poznajemy dzięki niemu rodzinę wojowników strzegących przed wszelkimi zewnętrznymi zagrożeniami urokliwą krainę u podnóża Mount Morta. Pewnego dnia Bergsonowie nieopodal swojego domu odkrywają oznaki rosnącego w siłę Zepsucia burzącego spokój i harmonię charakterystyczne dla ich otoczenia. Z pomocą gracza muszą więc podjąć próbę uratowania świata przed powracającym starożytnym złem oraz stopniowo oczyszczać kolejne obszary z jego wpływu. Wyruszamy więc na regularne wyprawy, stajemy do walki przeciw setkom przeciwników, gromadzimy doświadczenie, umiejętności, magiczne artefakty, skarby i kolejne fragmenty zajmującej opowieści.


Pomiędzy wyprawami znajdzie się czas na zainteresowania.




Świat Children of Morta składa się z trzech podstawowych obszarów, a każdy z nich oferuje przemierzanie losowo generowanych, złożonych z kilku poziomów map oraz eliminowanie różnorodnych wrogów w iście hack’n’slashowym stylu. Mamy tutaj kręte korytarze, tajemne komnaty, skrzynie skrywające drogocenne przedmioty, pułapki oraz zagadki, a także starcia z bossami. Czasem możemy wykonać jakieś poboczne zadanie, na przykład pomóc bohaterowi niezależnemu bezpiecznie przejść przez wypełniony potworami obszar, odnaleźć niezbędne surowce lub odpierać ataki kolejnych fal oponentów. Dlatego choć rozgrywka posiada pewne stałe, powtarzające się elementy, to zostaje urozmaicona krótkimi wyzwaniami przenoszącymi ciężar na inne aspekty mechaniki, różnicując jej dynamikę. Dzięki temu kolejne wyprawy nie nużą, a skrywane przez odległe tunele tajemnice motywują do podjęcia dalszego wysiłku.


Mroczne i nieprzyjazne jaskinie skrywają wiele sekretów.




Dużą zaletą gry studia Dead Mage jest możliwość przejęcia kontroli nad kilkorgiem członków rodziny Bergsonów różniących się między sobą stylem walki, wykorzystywaną bronią, a także posiadanymi zdolnościami. Łączące postaci bliskie relacje w ciekawy sposób budują napięcie i wpływają na odbiór zwrotów akcji, ale jednocześnie tworzą z nich unikalną drużynę herosów. Children of Morta nie przedstawia nam bowiem przypadkowo zebranej grupy śmiałków, lecz posiadającą silną emocjonalną więź małą wspólnotę od pokoleń wypełniającą swoją misję. To sprawia, że obserwując ich losy znacznie łatwiej się zaangażować i wczuć w sytuację Bergsonów, a scenariusz traktujemy jako jeden z ważniejszych czynników motywujących do pozostania przy grze przez kolejne godziny.


Każda postać posiada własny unikalny talent i styl.




Dzięki wspomnianym wcześniej doświadczeniu oraz złotu możemy wzmacniać cechy bohaterów i rozwijać unikalne dla nich umiejętności. Podczas gdy jedne postaci stawiają na siłę bądź szybkość bezpośrednich ataków, inne preferują zadawanie obrażeń z dystansu lub polegają na swym magicznym talencie. Bergsonowie mogą także dzięki temu tworzyć doskonale zrównoważone duety, dlatego jeśli tylko macie taką możliwość zachęcam do gry w trybie kooperacyjnym. Z każdym poziomem nasi bohaterowie stają się coraz skuteczniejsi, a przez to zdecydowanie szybciej radzą sobie z hordami przeciwników, mając w swoim arsenale szereg aktywnych i pasywnych zdolności. Co ciekawe, jeśli wystarczająco długo będziemy wzmacniać konkretną postać, w pewnym momencie odblokowujemy własności oddziałujące również na pozostałe z nich.


Magiczne artefakty odgrywają kluczową rolę.




Pod pozorem barwnej i lekkiej gry Children of Morta skrywa pewną głębię oraz satysfakcjonujące wyzwanie zachęcające do podjęcia ryzyka. Rozwiązania mechaniczne wręcz wymagają od nas zrównoważenia rozwoju wszystkich herosów, efektywnego wykorzystywania znajdowanych podczas wypraw przedmiotów i przemyślenia taktyki przechodzenia kolejnych poziomów. Ponadto nastrój towarzyszący rozgrywce stopniowo uderza w coraz mroczniejsze tony, a początkowa intensywna i różnokolorowa oprawa wizualna ustępuje miejsca ciemniejszej, bardziej ponurej reprezentacji świata przedstawionego. Twórcy umiejętnie połączyli ze sobą elementy konwencji fantasy, baśni, science-fiction, a nawet horroru kształtując oryginalną wizję odległej legendarnej krainy.


Czasem robi się nieprzyjemnie.




Muszę przyznać, że walka z siłami Zepsucia, eksploracja wypełnionych potworami jaskiń, realizacja zadań pobocznych oraz śledzenie losów rodziny Bergsonów niespodziewanie zachęcało do rozpoczynania kolejnych sesji i w sumie zajęło mi ponad dwadzieścia godzin. Co prawda niekiedy pojawiało się lekkie znużenie powtarzalnością pewnych czynności lub frustracja wynikająca z „niesprawiedliwych” działań przeciwników czy ewidentnych błędów gry zmuszających do ponownego wczytania mapy, jednakże nie wpływało to istotnie na całościowy odbiór dzieła Dead Mage. Obecne w nim intrygujący stylu graficzny, udźwiękowienie świetnie uzupełniające widoczne na ekranie wydarzenia oraz dynamika rozgrywki sprawiająca, iż chcemy do niej szybko wrócić po porażce, całkowicie wynagrodziły wszelkie drobne wady.


Nie wolno lekceważyć więzi łączącej rodzeństwo.




Children of Morta stanowi moim zdaniem bardzo udaną produkcję, którą można bez wątpienia śmiało polecić miłośnikom rogue-lite’ów, a także osobom jeszcze niezaznajomionym z tym gatunkiem. Świetnie sprawdzi się jako tytuł do grania we dwoje, co gorąco polecam, jeśli akurat odczujecie ochotę na coś mniej wymagającego, ale jednocześnie zapewniającego emocjonującą zabawę. Autorzy oddali w nasze ręce małe arcydzieło, które udowadnia, że scena indie potrafi jeszcze zaskoczyć.




Grę do recenzji udostępnił serwis GOG
  • Grafika: 9 / 10
  • Dźwięk: 9 / 10
  • Grywalność: 8 / 10
  • Żywotność: 7 / 10
  • Nowatorstwo: 8 / 10
  • Fabuła: 10 / 10
  • Czas gry: 20h

Najważniejsze cechy: cRPG, rogue-lite, pixel art, indie

Plusy

  • zajmująca mechanika
  • intrygująca fabuła
  • ciekawe postaci
  • nastrój świata
  • oprawa graficzna
  • dźwięk i muzyka

Minusy

  • drobne błędy
  • czasem nużąca
Avatar użytkownika Louis
Louis mówi:

Jeśli jeszcze nie sięgnęliście po Children of Morta postarajcie się jak najszybciej nadrobić tę zaległość. Projekt Dead Mage gwarantuje ciekawą rozgrywkę i dobrze poprowadzoną narrację oblane estetycznym pixelartowym sosem.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?