Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PC» X4: Foundations

Informacje

  • Autor: LiquiDD
  • Dodano: 12 styczeń 2019 21:19
  • Czytano: 910 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry X4: Foundations (PC)

Okładka gry X4: Foundations
  • Producent: Egosoft
  • Wydawca: Egosoft
  • Dystrybutor PL: brak danych
  • Gatunek: kosmiczne, sandbox, science-fiction, strategiczne, symulacje
  • Premiera: 30 listopad 2018 r.
  • Premiera PL: 30 listopad 2018 r.
  • Tryb gry: single player
  • Język: angielski
  • Nośnik: Digital
  • Cena: 199.90 zł
  • Nasza ocena

    7.5

  • Twoja ocena

    7 / 10

    Średnia: 7 / Głosów: 1

  • Cechy gry PEGI 12

    PEGI 12
    Gra dla starszych dzieci

    Online

    Online
    W grę można grać online.

Wymagania: Procesor Intel Core i5-4590 2.7 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 780 lub lepsza, 12 GB HDD, Windows 7(SP1)/8/10 64-bit

X4: Foundations jest najnowszą odsłoną serii symulatorów kosmicznych produkowanych przez Egosoft. Jest to moje pierwsze zetknięcie zarówno z samą serią, jak i gatunkiem w ogóle. W przeszłości omijałem gry tego typu szerokim łukiem z wielu powodów, m.in. wysokiego progu wejścia i co za tym idzie, ilości czasu, który trzeba poświęcić, żeby w ogóle zacząć czerpać przyjemność z grania. W tym przypadku jednak coś mnie do X4 przyciągało, ale na pewno nie żałuję tego ani trochę.



Kawałek galaktyki



Podstawy

Rozgrywkę rozpoczynamy przez wybranie jednego z kilku scenariuszy początkowych – definiują one naszą lokację startową, pierwszy statek, liczbę pieniędzy itp. Nie jest to nic wielkiego, lecz pozwala na chociaż minimalne zróżnicowanie przy rozpoczynaniu nowej kampanii. Po wybraniu scenariusza bez większych ceregieli jesteśmy wrzucani do gry. Stoimy przy swoim małym statku na stacji, która znajduje się gdzieś w kosmosie. I tutaj, tak jak się tego spodziewałem, zaczynają się schody i pytania – co dalej? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Możemy usiąść do steru i zająć się eksploracją kosmosu, szukać zleceń, zostać górnikiem, handlarzem czy kosmicznym piratem. Za zarobione pieniądze kupimy nowy statek, a w końcu całą flotę, której możemy wydawać rozkazy – transportowce krążące po galaktyce i handlujące towarami, okręty górnicze zbierające zasoby i je sprzedające itd. Tworzymy własne ekonomiczne imperium, a gdy wystarczająco urośniemy w siłę, możemy wyznaczyć sobie cel podbicia całej galaktyki siłą.



Życie górnika



W świecie gry obecnych jest wiele imperiów zajmujących sektory, z jakich składa się mapa. W ich granicach znajdują się stacje kosmiczne, które specjalizują się w produkcji specyficznych wyrobów (których jest naprawdę dużo). Pomiędzy tymi stacjami krążą statki transportowe. Mamy do czynienia z żywą ekonomią – nic nie bierze się znikąd. Wszystko musi zostać gdzieś wytworzone, przetransportowane i sprzedane. Gospodarka działa też na zasadzie popytu i podaży, więc jeśli chcesz zająć się handlem na poważnie, to masz do tego wiele możliwości. Same stacje możemy też konstruować i to w dowolny sposób. Chcesz stworzyć ogromną budowlę, która będzie samowystarczalna i produkowała wszystkie możliwe produkty we własnym zakresie? Nic nie stoi na przeszkodzie. Musisz tylko mieć odpowiednie fundusze i dostęp do schematów odpowiednich modułów. Można je kupić od przedstawicieli frakcji, z którymi masz dobre relacje.



Podstawowy handel



Walka

Muszę też wspomnieć o samym systemie latania i oczywiście o walce. Jako nowicjusz dosyć szybko nauczyłem się manewrować statkiem w stopniu wystarczającym do podstawowego funkcjonowania. Gorzej było z jednoczesnym prowadzeniem i strzelaniem, ale to zwalam na brak doświadczenia z tym gatunkiem (no i nigdy nie byłem dobry w lataniu, w jakiejkolwiek grze). Mamy do wyboru wiele rodzajów broni – wyrzutnie rakiet, działa jonowe, kinetyczne itd. Każdy znajdzie coś dla siebie, a to, co jest teraz to tylko początek dla nadchodzących dodatków, a także modów. W ogólnym rozrachunku wydaje mi się, że to, co oferuje nam produkcja Egosoftu w tym zakresie, jak na początek, jest wystarczające, ale AI w niektórych aspektach mogłoby być trochę ulepszone.



Ulepszamy statek



Problemy

Jak widać, w X4 jest co robić, a tylko ledwo poruszyłem temat. Osobiście przez wiele godzin byłem zachwycony, acz nie wszystko jest idealne. Zacznę od optymalizacji i stabilności – gdyby nie to, że tak się wciągnąłem, miałbym dość tej gry już pierwszego dnia. Średnio co pół godziny miałem do czynienia z crashami lub błędami, które zmuszały mnie do resetowania rozgrywki. Warto zaznaczyć, iż jeśli masz kartę graficzną z mniej niż 3GB pamięci VRAM, przygotuj się na to, że po jakimś czasie grania nastąpi moment, w którym zniknie połowa tekstur i liter. Jedynym wyjściem będzie ponowne uruchomienie gry. Pod tym względem X4 to jeden wielki bałagan, a nie doszedłem jeszcze do problemów, które wpływają bezpośrednio na rozgrywkę. Mówiłem o tym, jak działa ekonomia, a przynajmniej jakie jest jej założenie, bo w wersji, na której oparta jest ta recenzja (1.32), powszechny był błąd sprawiający, że części statków przeznaczone na ich budowę nie są magazynowane przez stacje i co za tym idzie, po paru godzinach żadna stocznia nie jest w stanie tworzyć nowych okrętów, czyli gra stoi w miejscu. Kiedy mnie to spotkało, zacząłem szukać informacji na ten temat na Reddicie. Okazało się, że dzieje się to zawsze i z tego powodu (między innymi!) X4 jest prawie niegrywalne. W obecnie testowanym patchu (1.5) problem został już naprawiony, razem z kilkoma innymi, równie absurdalnymi. Opisywanie każdego mija się z celem, ale za to muszę powiedzieć o celowo wyciętych przez twórców aspektach rozgrywki. To, co mnie bardzo zasmuciło, to brak jakiejkolwiek interakcji pomiędzy frakcjami. Handlują ze sobą, jednak nie mogą wypowiedzieć sobie wojny, zawierać sojuszy itd. Jest to coś, co ma pojawić się w grze w przyszłości, gdyż nie było gotowe na premierę. Kolizja w kosmosie została wyłączona, ponieważ cała galaktyka stanęłaby w płomieniach. Czytając wypowiedzi na Reddicie, widzę, że jest tych rzeczy o wiele więcej, ale nie grałem wystarczająco długo, żeby wszystko wyłapać. Najdziwniejsze w tym wszystkim jest jednak to, iż pomimo wszystkich tych problemów nie mogłem się od gry oderwać, a na Steamie ma ona 70% pozytywnych opinii. Dlaczego?



Mała stacja Argonu



Odpowiedź na to pytanie jest prosta – to, co X4 obiecuje, jest po prostu świetne. Przez wiele godzin rozgrywki nie zdajemy sobie nawet sprawy, że gramy w okrojony produkt, bo obecne elementy tej produkcji są tak dobre i angażujące (nawet pomimo absurdalnych błędów), a opinie wieloletnich fanów serii napawają wielkim optymizmem. Przeczytałem, że Egosoft jest studiem, które wspiera swoje produkcje nawet przez dekady i po prostu zrobi swoją robotę, jeśli da im się czas, a z tego, co zauważyłem sam, nie próżnują. Gra to jeden wielki bałagan, ale błąd za błędem jest naprawiany w zastraszającym tempie. Twórcy są niezwykle transparentni ze swoimi planami i otwarci na opinie społeczności – sami prowadzą swój subreddit. Nie wiem, czy kiedykolwiek spotkałem się z takim fanowskim odbiorem –ludzie są bardzo krytyczni co do aktualnego stanu X4, lecz jednocześnie spokojni i optymistyczni. Przyznaję, że mi się udzieliło.



Przechadzka po stacji



Podsumowanie

Może to kwestia tego, iż jest to moje pierwsze udane spotkanie z tym gatunkiem gier i uderzył mnie ten „miesiąc miodowy”, ale dawno nie bawiłem się tak dobrze przy żadnej produkcji. Nie mogę się doczekać, żeby sprawdzić, jak X4: Foundations będzie wyglądać za rok i już z niecierpliwością wyczekuję dodatków. Dla mnie jest to materiał na ocenę 9 lub nawet 10 – uderzyło mnie tam, gdzie trzeba w zbyt wielu miejscach. Niestety, nie mogę wystawić oceny na podstawie tego, jaka gra może być kiedyś, tylko jaka jest tu i teraz. A nie jest tak różowo, jak bym sobie tego życzył. Jestem rozdarty – z jednej strony chcę zachwalać, co tylko mogę, ale z drugiej mam świadomość, że wszystko się tu ledwo trzyma. Z patcha na patch jest coraz lepiej, aczkolwiek w obecnym stanie nie mogę jeszcze z czystym sumieniem tej produkcji polecić każdemu i z bólem serca wystawiam o wiele niższą ocenę. Czy w przyszłości X4: Foundations stanie się tą dziesiątką? Szczerze trzymam kciuki.




Grę do recenzji udostępnił serwis GOG
  • Grafika: 7 / 10
  • Dźwięk: 7 / 10
  • Grywalność: 9 / 10
  • Żywotność: 10 / 10
  • Nowatorstwo: 7 / 10
  • Fabuła: 7 / 10
  • Czas gry: 50h

Najważniejsze cechy: symulator kosmiczny, sandbox

Plusy

  • mnogość rzeczy do robienia
  • aktywny deweloper
  • ładnie się prezentuje

Minusy

  • masa błędów
  • niedokończone systemy gry
  • słabe AI
Brak avatara
LiquiDD mówi:

Nie spodziewałem się, że X4 tak mnie wciągnie. Jeśli jesteś w stanie przełknąć błędy (których ubywa z każdym patchem) i przebrnąć przez stosunkowo wysoki próg wejścia, to zdecydowanie polecam!

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?