Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Recenzje» PC» Frostpunk

Informacje

  • Autor: Ciemny
  • Dodano: 17 czerwiec 2018 15:48
  • Czytano: 507 razy



Najnowsze recenzje

Najczęściej czytane recenzje

Recenzja gry Frostpunk (PC)

Okładka gry Frostpunk
  • Producent: 11 bit studios
  • Wydawca: 11 bit studios
  • Dystrybutor PL: Cenega Poland
  • Gatunek: ekonomiczne, postapokaliptyczne, RTS, strategiczne, survival, symulacje
  • Premiera: 24 kwiecień 2018 r.
  • Premiera PL: 24 kwiecień 2018 r.
  • Tryb gry: single / multiplayer
  • Język: angielski z polskimi napisami
  • Nośnik: DVD
  • Cena: 109.99 zł
  • Nasza ocena

    7.0

  • Twoja ocena

    0 / 10

    Średnia: 0 / Głosów: 0

  • Cechy gry PEGI 16

    PEGI 16
    Gra dla nastolatków

    Wulgarny język

    Wulgarny język
    W grze jest używany wulgarny język.

Wymagania: Procesor Intel Core i7, 16 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 lub lepsza, 3 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit

11 bit studios nie zawodzi oczekiwań fanów. Po raz kolejny serwują nam historię o zwykłych ludziach. Tym razem są to szarzy obywatele Londynu, uciekający na biegun północny, by tam założyć ostatni bastion ludzkości w pokrytym lodem świecie. Całość została upchnięta w ramki survivalu oraz strategicznego zarządzania miastem.

FABUŁA
Niezależnie od wybranego scenariusza, wcielamy się w postać jednego z członków wyprawy mającej na celu dotarcie w rejony arktyczne. Nasze zadanie wydaje się proste: założyć osadę wokół generatora ciepła i zapewnić mieszkańcom warunki do przeżycia. Po drodze jednak spotyka nas szereg wyzwań, którym musimy sprostać, aby zbyt szybko nie zakończyć gry oraz wiele trudnych decyzji stanowiących o przetrwaniu naszej osady. Wiele z nich nie ma jednoznacznie dobrej propozycji. Często trzeba po prostu wybrać mniejsze zło i przygotować się na najgorsze.

Gdzie nie spojrzeć tam mrożonki.



ROZGRYWKA
Frostpunk zawiera kilka scenariuszy, niemniej każdy z nich opiera się na tych samych zasadach. Należy gromadzić zapasy pożywienia, ratować uchodźców lub pozostawiać ich na pastwę losu, stawiać budynki mieszkalne i przemysłowe, które zapewnią nam stały dopływ materiałów budowlanych. Każde ważne wydarzenie pojawia się w formie komunikatu tekstowego, więc nie ma ryzyka, że coś nam umknie. Wraz z postępem gry w zależności od uchwalanych praw bądź stawianych przez mieszkańców żądań można nawet wybudować obiekty o charakterze rozrywkowym jak na przykład puby i areny walk. Niemal każda podjęta decyzja związana z prawami osady powoduje odblokowanie ściśle określonych budynków, więc warto się zastanowić, jaka decyzja albo konstrukcja będzie bardziej przydatna w przyszłości.

Uchwalanie praw nie przechodzi bez echa. Mieszkańcy miasteczka reagują bardzo skrajnie, przez co poziom zadowolenia (nadziei) i niezadowolenia mogą wzrosnąć bądź zmaleć. Im wyższa wartość nadziei, tym mniejsza szansa na wymówienie posłuszeństwa. Ponadto na bieżąco komentują to, czy dane rozwiązanie im się podoba, czy też nie. Jednym z efektów podjętych działań są okazje, które co pewien czas pokazują się na mapie miasta. Łatwo je znaleźć, ponieważ cały czas mamy widok z góry na naszą zlodowaciałą ziemię obiecaną.

Niezbędne jest rozwijanie technologii dostępnych w warsztacie, gdyż tylko tak możemy uzyskać usprawnienia poszczególnych budynków, dzięki czemu staną się bardziej wydajne. Ważnym elementem rozgrywki są wyprawy, do których mamy dostęp zaraz po wybudowaniu odpowiedniej placówki. Zwiadowcy są samowystarczalni, więc wszystko co musimy zrobić to wysyłać ich do dostępnych lokacji na mapie okolicy. W ten sposób uzyskamy dostęp nie tylko do kolejnych miejsc, w których możemy prowadzić poszukiwania, ale także zdobyć surowce oraz obiekty o kluczowym znaczeniu dla przetrwania osady. Szkoda tylko, że większość rozgrywki to przyśpieszanie czasu tury.

Nie ma to jak egzekucja o poranku.


OPRAWA AUDIOWIZUALNA
Podobnie jak w przypadku innych gier z akcentem strategicznym, cały czas na ekranie widać pasek zasobów. Na szczęście pozostałe elementy, takie jak menu z dostępnymi budynkami, badaniami nad technologią i drzewkiem praw, zostały ukryte pod odpowiednio oznaczonymi ikonami, dlatego też nic nie stoi na przeszkodzie rozkoszowaniu się widokiem miasta. Na pierwszy rzut oka nie można mu nic zarzucić. Szczególnie efektownie wygląda w porze nocnej, kiedy widać światła lamp przebijając się przez materiałowe ściany poszczególnych budynków. Pewnego rodzaju niedoskonałości graficznie wychodzą na jaw podczas maksymalnego przybliżenia kamery, jeżeli chcemy obejrzeć jakiś budynek dokładniej. Podobnie jest z animacjami ukazującymi przełomowy moment dla miasta, taki jak egzekucja i przybycie kogoś lub czegoś. Obiekty w większości pozbawione są detali, ale nie ma to aż takiego wielkiego znaczenia ze względu na perspektywę izometryczną.

Ścieżka dźwiękowa we Frostpunk jest wyjątkowo ponura. Pomijając jedną melodię, która pogłębia wrażenie beznadziejności, dźwięk pełni funkcję bardziej informacyjną. Syrena obwieszcza początek i koniec tury (czasu pracy), uderzenia dzwonu sygnalizują czyjąś śmierć, a tępe huknięcia przypominają, że można uchwalić nowe prawo, opracować nową technologię lub gdzieś pojawiła się okazja wymagająca podjęcia natychmiastowej decyzji.

Być jak prezydent miasta.



PODSUMOWANIE
Frostpunk to tytuł o wysokim poziomie trudności. Czy da się przejść go bez przegranej? Możliwe. Jednak każda kolejna porażka uczy, jakie budynki powinny być rozwijane w pierwszej kolejności i jakie prawa mogą zostać podpisane w późniejszym etapie gry, aby uchodźcy z Londynu do reszty nie stracili wiary w przetrwanie ludzkości. W czasie podejmowania jakichkolwiek decyzji trzeba myśleć co najmniej dwa kroki do przodu, ponieważ każdy ewentualny błąd ciężko naprawić. Takie podejście wymusza pewną bezpardonowość i chłodną kalkulację, co będzie się bardziej opłacało. Czasem graniczy to wręcz z okrucieństwem. Trudny jest także w odbiorze, ponieważ pełno w nim treści dość kontrowersyjnych. Odziera ludzi z moralności w imię przetrwania. To właśnie te cechy sprawiają, że Frostpunk jest unikatowy i wart każdej poświęconej mu minuty.

Na rynku dostępna jest również Edycja Wiktoriańska, wzbogacona między innymi o artbook, który zawiera pokaźną ilość rysunków i konceptów obiektów ze świata gry. Za niecałe 95zł dostępna jest na muve.pl.


Grę do recenzji udostępnił producent i wydawca 11 bit studios:
  • Grafika: 6 / 10
  • Dźwięk: 5 / 10
  • Grywalność: 6 / 10
  • Żywotność: 7 / 10
  • Nowatorstwo: 8 / 10
  • Fabuła: 4 / 10
  • Czas gry: 17h

Najważniejsze cechy: zarządzanie miastem, konieczność wykonywania zadań

Plusy

  • Klimat
  • Trudne wybory
  • Kilka dostępnych scenariuszy
  • Igranie z emocjami

Minusy

  • Trudna
  • Powtarzalność
  • Przyśpieszanie czasu tury przez większość rogrywki
Brak avatara
Ciemny mówi:

Lubicie wyzwania? Tutaj jest ich multum. Przyznam się, że dawno jakakolwiek gra nie sprawiła, że po jej ukończeniu miałam ochotę chodzić po ścianach z radości. I trzeba to przyznać: Frostpunk lubi kopać leżącego.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?