Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Wokół gier» Update. Teorie i praktyki kultury g...

Informacje

  • Autor: Karfein
  • Dodano: 22 listopad 2017 04:01
  • Czytano: 198

Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych - pod redakcją Łukasza Androsiuka

Na rynku od czasu do czasu pojawia się książka opisująca w jakiś sposób gry wideo. Trudniej jednak o pozycję ukazującą rozmaite aspekty gier wideo i kultury tego nowego medium z perspektywy akademickiej. Jeśli szukacie ambitniejszej lektury celem zgłębienia swojej ukochanej formy spędzania wolnego czasu, Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych może być dokładnie tym, czego szukacie, jak pokaże recenzja.

Przekrój poprzeczny kultury gier wideo
Zdecydowanie pozytywnie przedstawia się zróżnicowana tematyka podejmowana przez poszczególnych autorów artykułów zawartych w tej książce. Mamy bardzo trafne wprowadzenie Łukasza Androsiuka, pod redakcją którego przygotowano Update. Niezmiernie miło mi podkreślić, że mamy tutaj także teksty dwóch członków naszej redakcji – Marcin M. Chojnacki (Louis) opisał demaki i ich przewrotne relacje z oryginałami, zaś Dominika Staszenko (Dosiak) podjęła się machinim i kręcenia horrorów w grach (nawet w The Sims). Marzena Falkowska nakreśliła problem podwójnej świadomości w eXistenZ Davida Cronenberga, a Bartosz Murawski przytoczył sukcesy i porażki filmowych adaptacji gier. Łukasz Androsiuk przedstawił, a następnie zastosował retoryczną teorię ideologii na przykładzie Until Dawn, zaś Marta Tymińska zaprezentowała kulturę awatarów w grach wideo. Na koniec Marta M. Kania przywołała niekomfortową perspektywę graczki na kilku przykładach o szczególnej formie narracji, a Łukasz Androsiuk na deser rozmawiał z Michałem Walkiewiczem odnośnie tego, czy gry są tekstami autorskimi, a może jednak wytworami rzemieślniczymi realizowanymi na zamówienie.

Przypuścić by można, iż taką teoretyczną książkę jak Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych ciężko się czyta a lektura nie sprawia przyjemności, ale nic bardziej mylnego. Złapałem się na tym, że autorzy tekstów niejednokrotnie zaskoczyli mnie znalezionymi przykładami i faktami, które mi umknęły, chociaż śledzę kulturę gier od wielu lat, a także sam mam na koncie już kilkaset ogranych tytułów. To pozwala uzmysłowić czytelnikowi, jak przez raptem około pół wieku gry zbudowały potężną historię, jaka może zająć sporą bibliotekę. Nie tylko zresztą same przykłady czy fakty dotyczące gier dają do myślenia, ale także forma badań nad grami oraz możliwe podejścia i metodologie oraz oczywiście płynące z nich wnioski. Każdy jeden tekst zachęca skutecznie do refleksji (toteż zbędna wydaje mi się „Zachęta do refleksji” w tytule tekstu Androsiuka – nieobecna zresztą w angielskim tłumaczeniu), a bogata bibliografia pozwala znaleźć czytelnikowi coś dla siebie, gdyby chciał zgłębić temat opisany w wybranym artykule.

Nie tylko dla wybrańców
Niejedna uczelnia wyższa w Polsce oferuje aktualnie studentom kierunki dedykowane grom wideo. Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych to pozycja, która wręcz idealnie nadaje się na rozgrzewkę dla studentów (zwłaszcza kierunków kulturowych), ale nie oznacza to, że bardziej stereotypowy gracz nie może sięgnąć po ten tytuł. Wbrew pozorom, teksty są przystępne, jedynie od czasu do czasu korzystając z trudniejszego słownictwa, jakiego nieczęsto się używa w życiu codziennym. W razie problemów wystarczy tylko jeden rzut okiem do słownika i można spokojnie kontynuować lekturę. Tylko artykuł dotyczący retorycznej teorii ideologii stanowić może sprawdzian sił umysłowych, jako że Łukasz Androsiuk nie szczędził tutaj kalibru w swoich rozważaniach, a liczne komentarze i specyficzny styl jedynie zwiększały poziom wyzwania. Żeby było ciekawiej, akurat stwierdzenie, że Until Dawn czerpie z konwencji popularnych slasherów komentarza się w tekście nie doczekało (slasher jako podgatunek horrorów, nie jako gatunek gier typu Devil May Cry – przy czym slasher prototypowo będzie rozumiany przez graczy raczej w tym drugim znaczeniu).

Jak wspominałem, Update czyta się bardzo przyjemnie, a miejscami liczne fakty i wnioski wyciągane na podstawie analiz materiału źródłowego sprawiały, że jest się bardziej ciekawym dalszego ciągu niż przy niejednej książce fabularnej. Trudno jednak wziąć tę pozycję na raz, gdyż po każdym tekście niemal od razu sięgałem do Internetu, by zweryfikować przytoczone przykłady (zarówno gry, jak i filmiki czy filmy) i chciałem na własną rękę podumać nad pewnymi zagadnieniami. To oczywiście działa na plus, ponieważ pomimo 150 stron, Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych starcza na dłużej. Kosztuje zaś niecałe 30 złotych, co nie jest wygórowaną kwotą za taki tytuł. I w zasadzie nie miałbym żadnych zastrzeżeń, gdyby nie fakt, że wkradły się do książki liczne literówki, co nieco zakłóciło mi odbiór. Wyłapanie takich kwiatków jak Cacpm, Ulitma, Wraszawa, a także innych pomyłek w tytułach, słowach, interpunkcji, a nawet popularnych nazwiskach sprawiło, że wręcz zwątpiłem w korektę. Co więcej, niektóre błędy pojawiały się wielokrotnie. Aż się prosi o wydanie drugie poprawione.

Must-read dla śledzących kulturę gier
Recenzowana książka stanowi niezbędny element biblioteczki wszystkich interesujących się rozwojem kultury gier wideo, a także związków poszczególnych produkcji z innymi mediami, gdzie intertekstualność postępuje w coraz szybszym tempie. Warto uzupełnić wiedzę o cenne informacje (wyniki gradaptacji filmowych pod względem recenzji i box office’u), poznać przykłady, jakich się wcześniej nie kojarzyło (Quake odpalony na oscyloskopie) bądź najzwyczajniej w świecie spojrzeć na ulubionych przedstawicieli gier wideo z innej perspektywy niż dotychczas (dla mnie The Stanley Parable jako coś na kształt egranizacji koncepcji panoptykonu). Przy takiej klasy zawartości chciałoby się jeszcze jeden lub dwa teksty więcej, a także porządnej korekty. Ale już teraz mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że na Waszym miejscu kupowałbym.

Zalety i wady
+ akademickie, ale przeważnie przystępne podejście do tematu
+ szerokie spektrum tematyczne
+ bazuje na licznych i ciekawych przykładach (mniej lub bardziej znanych)

- sporo literówek
- przydałoby się troszkę więcej treści


Ocena: 8,5/10


Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych

Miejsce i rok wydania: Lublin 2017
Stron: 150
Oprawa: miękka
Cena: 29,40 zł


Książkę do recenzji udostępniło wydawnictwo naukowe Academicon:

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?