Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Carcassonne: Mosty, zamki i bazary

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 10 maj 2018 19:43
  • Czytano: 1,159

Carcassonne: Mosty, zamki i bazary

Ilość graczy: 2-6
Wiek graczy: 7+
Czas gry: 40 minut



Zasady gry

Ósme rozszerzenie do nowej edycji Carcassonne wprowadza do gry nowe kafelki terenu (w tym kafelki z bazarem), żetony zamków oraz drewniane mosty. Nowe płytki dołączamy do tych z podstawowej wersji, a zamki i mosty rozdajemy graczom – w grze od 2 do 4 osób każdy otrzymuje po trzy mosty i zamki, a w rozgrywce od 5 do 6 graczy po dwa mosty i zamki. Most możemy zbudować po dołożeniu kafelka terenu i stanowi on przedłużenie drogi nad wyłożoną już płytką. Umieszczenie podwładnego na moście oznacza przypisanie go do konkretnego traktu, a punkty liczone są tak samo, jak w przypadku drogi. Kolejnym nowym elementem jest zamek, który można wybudować na ukończonym mieście składającym się z dwóch kafelków (półokrągłych segmentów). Jeśli decydujemy się postawić zamek, to rezygnujemy z punktów za miasto, a żeton zostaje na planszy do końca gry. Dzięki zamkowi zdobywamy punkty za ukończone w jego okolicy klasztory, trakty i miasta. Ostatnią nowością są bazary, które umieszczamy jak zwykłe płytki terenu, a umożliwiają one licytowanie odsłoniętych kafelków bądź dobieranie ich według określonej kolejności.

W Carcassonne pojawiły się mosty, bazary i zamki.



Grywalność

Reguły rozszerzenia Carcassonne: Mosty, zamki i bazary są proste i nie wymagają wnikliwego i długiego studiowania instrukcji. Zdecydowanie najciekawszym elementem są mosty, jakie ułatwiają rozbudowę drogi lub miasta w przypadku, kiedy nie posiadamy odpowiedniego kafelka terenu. Bardzo często nasza budowa została wstrzymana, a brak szczęścia w losowaniu sprawiał, że podwładny był zablokowany. Teraz możemy skorzystać z drewnianej figurki mostu i tym samym ominąć czyjąś budowlę bądź rozbudować miasto o kolejną płytkę. Trzeba korzystać z nich rozważnie, ponieważ po zamknięciu traktu, most nie wraca do właściciela i zostaje na planszy do końca zabawy. Równie intrygujące są zamki, które stwarzają szansę na większy zarobek, niż cztery punkty za ukończenie miasta składającego się z dwóch kafelków. Oczywiście decyzja musi być dobrze przemyślana, gdyż ilość żetonów jest ograniczona. Ostatni element to bazary, jakie rozbudowują rozgrywkę o licytację odsłoniętych płytek bądź dobieranie ich w określonej kolejności. Licytacja rzadko bywa zażarta, a częściej jest czymś koniecznym. Dlatego osobiście preferuję wariant bez licytacji – jest szybszy i nie komplikuje zabawy.

W ósmym dodatku nie zabrakło także nowych kafelków terenu.



Oprawa graficzna

Całość zapakowana jest do niewielkiego, ale solidnego opakowania, które zawiera instrukcję, 12 nowych kafelków terenu (w tym osiem z bazarami), 12 żetony zamków oraz 12 drewnianych figurek mostów. Wszystkie elementy Carcassonne: Mosty, zamki i bazary są estetycznie wykonane i zawierają szczegółowe ilustracje.

Pudełko ozdobione zostało piękną, kolorową ilustracją.



Podsumowanie

Dzieło wydawnictwa Bard poszerza nową edycję gry Carcassonne o bazary, zamki i mosty, jakie umożliwiają uczestnikom zdobycie dodatkowych punktów, kafelków terenu oraz dostarczają możliwość rozbudowy miasta lub drogi bez konieczności posiadania odpowiedniej płytki. Jakość wykonania jest świetna, a cena waha się w granicy 40-45 złotych, co w połączeniu z dużą ilością nowości sprawia, że ósmy dodatek jest warty zainteresowania.



Ocena: 8,5/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo



Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?