Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Wilki i Owce

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 28 styczeń 2018 15:55
  • Czytano: 939

Wilki i Owce

Ilość graczy: 2-4
Wiek graczy: 7+
Czas gry: 30 minut



Zasady gry

W dziele wydawnictwa Granna uczestnicy wcielają się w pasterzy, a ich zadaniem jest opiekowanie się stadem niebieskim, czarnym, żółtym lub czerwonym. Wygrywa gracz, który na koniec zabawy będzie miał najwięcej owiec na ogrodzonej, bezpiecznej od działania wilków łące. Całość rozpoczynamy od umieszczenia kafelka startowego na środku stołu oraz wylosowania przez każdego z uczestników czterech żetonów. Teraz każda z osób dokłada po jednym, pasującym kafelku tak, by ich tło się zgadzało. Jeśli dołożony żeton sąsiaduje z dwoma innymi, to gracz dobiera z woreczka dwa nowe (jeśli jeden, to losuje jeden itd.). Rozgrywka trwa do momentu, kiedy nie wyczerpie się pula żetonów bądź wszyscy uczestnicy nie chcą już dokładać. Recenzowana przeze mnie edycja zawiera także dodatek Grube ryby, jaki nie zmienia celu gry, a jedynie wprowadza urozmaicenie – kafelki stawu, wędkarza oraz straży rybackiej.

Dokładając kolejne kafelki, tworzymy mapę z lasami, łąkami i stawami.



Grywalność

Reguły gry Wilki i Owce przypominają trochę zasady znane z Carcassonne – dokładając kolejne żetony, tworzymy dużą mapę z łąkami, lasami, wioską oraz stawem. Początkowo kolory, którymi posługują się gracze są nieujawniane, ale w trakcie można zdecydować się na jego odkrycie. Chociaż wydawałoby się, że wprowadzenie takiej niejasności może namieszać uczestnikom w głowach, to dosyć łatwo domyślić się, kto opiekuje się danym stadem. W końcu każdy chce wygrać i powiększa łąkę z owcami w odpowiedniej barwie. Oczywiście rywale będą starali się do tego nie dopuścić i psuć nam szyki zamykając nasze łąki lub ustawiając w sąsiadującym lesie wilka. Dzięki temu emocji nie braknie i walka trwa do samego końca. Warto jednak do zabawy zaprosić większą ilość osób, gdyż w rozgrywce dwuosobowej każdy skupia się na swojej łące i niekiedy zapomina o przeciwniku. Chociaż produkcja bazuje na losowości, to dwustronność żetonów sprawia, iż w naszym posiadaniu zawsze znajdzie się kafelek pasujący do otoczenia, a my możemy wykorzystać odpowiednie układy i przeszkodzić oponentowi w rozbudowie jego łąki. Dwustronność żetonów wiąże się też z koniecznością ich odwracania, co wydłuża czas oczekiwania na swoją turę. W tytuł grałoby się przyjemniej, gdyby nie mały problem techniczny, ale o tym w kolejnym akapicie.

Początkowo kolory graczy są niewiadomą.



Oprawa graficzna

Instrukcja dzieła wydawnictwa Granna nie do końca określa ilość żetonów, jakie może dołożyć gracz podczas swojej tury, dlatego musiałam posiłkować się innymi źródłami. Ale gdy tę zagwozdkę miałam już za sobą, pojawiła się kolejna. Dokładając kolejne kafelki nie da się nie zauważyć, że niektóre tła do siebie nie pasują. Oczywiście jest kilka rodzajów łąk, jednak na kilku żetonach występują inne odcienie i trudno stwierdzić, czy robimy wszystko poprawnie. Podobne kłopoty związane są z kafelkami z dodatku, jakie różnią się od tych z podstawowej wersji gry. Co zaskakujące, różnice pomiędzy odcieniami widać również na obrazkach w instrukcji. Szkoda, że żetony nie są lepiej wykonane, bo zabawa byłaby płynniejsza i nasza mapa wyglądałaby efektowniej. Największym pozytywem jest załączony materiałowy worek, dzięki któremu losujemy kafelki bez podglądania.

Wykonanie kafelków pozostawia wiele do życzenia.



Podsumowanie

Jako miłośnik Carcassonne liczyłam na podobną rozrywkę i w pewnym sensie to otrzymałam. Niestety mankamenty w wykonaniu żetonów oraz ich obustronność, nie wpływają pozytywnie na odbiór i płynność zabawy. Chociaż cena tytułu jest atrakcyjna (około 35-40 złotych), to Wilki i Owce nie mają startu do dzieła Klausa-Jürgena Wrede.




Ocena: 6/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo



Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?