Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 14 październik 2017 12:23
  • Czytano: 198

Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka

Ilość graczy: 2-6
Wiek graczy: 7+
Czas gry: 40 minut



Zasady gry

Szóste rozszerzenie do nowej edycji Carcassonne wprowadza do gry nowe kafelki startowe, żetony Króla i Rabusia oraz płytki terenu z siedzibą kultu. Dosyć interesującą nowością jest możliwość rozpoczęcia gry bez standardowego kafelka, a używając do tego jedną z dwóch opcji – pierwsza to dwie duże płytki miasta (o wielkości 12 zwykłych kafelków), w jakim znajduje się pałac, targ, kuźnia i katedra; a druga to ułożenie Rzeki z nowych płytek. Do miasta Carcassonne trafia figurka Hrabiego, a podwładny gracza może tam trafić tylko wtedy, kiedy dokładając kafelek nie zarabiamy punktu dla siebie, tylko naszego przeciwnika. Dzięki dodatkowi, punkty możemy zyskać dzięki zamknięciu najdłuższej drogi (żeton Rabusia) lub największego miasta (żeton Króla). Taki uczestnik otrzymuje po jednym punkcie za każde ukończone miasto lub drogę. Nowością są także siedziby kultu, jakie działają na podobnych zasadach co klasztory. Kafelka z tym miejscem nie można umieszczać w pobliżu kilku klasztorów i na odwrót. Jeśli umieścimy podwładnego na takiej siedzibie, to automatycznie staje się on heretykiem. Dostawienie do niego w bezpośrednim sąsiedztwie płytki z katedrą kończy się rzuceniem wyzwania, a tym samym uczestnicy rozpoczynają pojedynek, w którym wygrywa osoba, jaka pierwsza otoczy katedrę lub siedzibę kultu kafelkami. Zwycięzca zgarnia 9 punktów, a przegrany odchodzi z niczym.

Jedna z nowych opcji rozpoczęcia rozgrywki - miasto Carcassonne.



Grywalność

Reguły wprowadzone przez rozszerzenie Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka wymagają wnikliwego przestudiowania instrukcji, a zwłaszcza elementu związanego z miastem Carcassonne oraz przestawianiem podwładnych. Muszę przyznać, że początkowo ciężko mi było zrozumieć ten system, ale wystarczyło jedynie poznać go w praktyce, by bez większych problemów cieszyć się rozgrywką. Ciekawym rozwiązaniem jest dodanie nowych opcji startowych, co zdecydowanie namieszało i uatrakcyjniło zabawę. Pozytywny wpływ niosą ze sobą żetony Króla i Rabusia, które nagradzają za budowanie większych miast i dłuższych dróg. Spore znaczenie ma też figurka Hrabiego, jaka nie opuszcza miasta i może zablokować nawet kilku podwładnych. Całe szczęście w dziele wydawnictwa Bard nie pojawiają się nowe pionki do naszej dyspozycji, gdyż dzięki poprzednim dodatkom jest ich już w kolekcji całkiem sporo. Dzięki nowościom podstawowa wersja zyskała przede wszystkim nowy start, a co za tym idzie ogrom emocji i większą ilość możliwości.

Teraz najdłuższa droga i największe miasto są dodatkowo nagradzane.



Oprawa graficzna

Niewielkie, solidne opakowanie zawiera instrukcję, nowe kafelki terenu, 2 duże płytki miasta, 12 płytek rzeki, drewnianą figurkę hrabiego oraz żetony Króla i Rabusia. Wszystkie elementy Carcassonne: Hrabia, Król i Rzeka są estetycznie wykonane i zawierają szczegółowe ilustracje. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim obrazek znajdujący się na pudełku, który przedstawia Króla i Hrabiego wjeżdżającego do miasta. Bardziej spostrzegawcze osoby zauważą również Rabusia chowającego się w budynku.

Nowe kafelki posiadają szczegółowe obrazki.



Podsumowanie

Dzieło wydawnictwa Bard poszerza podstawową wersję nowej edycji Carcassonne o dwie nowe opcje rozpoczęcia zabawy (miasto oraz rzekę), żetony Króla i Rabusia nagradzające za budowanie większych miast oraz dłuższych dróg, a także siedziby kultu i wiążące się z nimi pojedynki pomiędzy heretykami i mnichami. Jakość wykonania jest tradycyjnie bez zastrzeżeń, a cena waha się w granicy 45-50 złotych, co w połączeniu z całkiem sporą ilością ciekawych nowości sprawia, że dodatek Hrabia, Król i Rzeka powinien zakupić każdy fan Carcassonne.



Ocena: 9/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo




Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?