Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Astro Jam

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 24 lipiec 2017 15:52
  • Czytano: 138

Astro Jam

Ilość graczy: 2-4
Wiek graczy: 10+
Czas gry: 45 minut



Zasady gry

W Astro Jam wcielamy się w astronautów mających za zadanie najszybciej i najskuteczniej naprawić stację kosmiczną. W tym celu muszą dostarczyć niezbędne przedmioty do wyznaczonych miejsc i tym samym zgarnąć jeden punkt. Za wypełnienie dodatkowego zadania można otrzymać jeszcze jeden, a uczestnik, któremu uda się uzbierać ich pięć lub więcej zostaje zwycięzcą. Całość rozpoczynamy od rozłożenia czterech modułów, jakie będą stanowić teren naszych zawodów, a następnie rozmieścić na nich nasze pionki astronautów, roboty, paczki oraz przedmioty. Teraz należy zająć się przygotowaniem kart akcji i rozdaniem po 8 dla każdego gracza oraz ustalić cel misji – zestawienie trzech kart: lokacji docelowych, zadania, warunku. Gdy wszystko jest gotowe, możemy przystąpić do zabawy. W dziele wydawnictwa Trefl-Kraków w swojej turze uczestnik zagrywa dowolną ilość kart i wykonuje wszystkie działania z nimi związane. Jeśli dostarczy przedmiot do wyznaczonego miejsca, od razu zdobywa punkty. Po zakończeniu ruchu odrzucamy jedną z kart i dobieramy tyle, ile wynosi wartość karty odrzuconej. Wśród kart akcji znaleźć można: Działanie astronauty, Ruch astronauty przeciwnika, Akcja robota, Paczka, Zamiana oraz Dyżur w skafandrze.

Wylosowanie odpowiednich kart akcji to połowa sukcesu.



Grywalność

Reguły produkcji nie są skomplikowane, ale do płynności zabawy potrzeba rozegrać kilka partii, a nie wiem, czy mniej cierpliwe osoby będą w stanie przebrnąć przez samo przygotowanie planszy i kart. Powodem tego jest instrukcja, jaka niezbyt precyzyjnie wyjaśnia każdy aspekt gry oraz kart, które nie zawierają żadnych informacji na temat możliwych działań – co z pewnością przyspieszyłoby rozgrywkę i nie wymuszało zerkania co rusz do spisu zasad. Astro Jam to tytuł wymagający logicznego myślenia, chociaż szczęście w losowaniu również jest potrzebne – gdy na ręku mamy słabe karty, to runda jest stracona. Sytuacja na stacji zmienia się po turze każdego uczestnika, więc długofalowe planowanie nie ma najmniejszego sensu, trzeba liczyć na dobry układ, który pozwoli nam zbliżyć się do celu. Nie oznacza to, że dzieło wydawnictwa Trefl-Kraków jest całkowicie niegrywalne. Jeśli ktoś woli bardziej nieobliczalną zabawę, to zdecydowanie powinien z tytułem zapoznawać się w większym gronie osób, a gracze szukający większej stabilizacji i możliwości planowania powinni skupić się na rozgrywce dwuosobowej.

Układ planszy oraz rozmieszczenie pionków, robotów, paczek i przedmiotów jest zmienny.



Na pewno pozytywnym aspektem produkcji jest zmienna forma terenu naszych zawodów – za każdym razem plansza i rozmieszczenie wszystkich elementów wygląda inaczej. Świetnym pomysłem jest także wyznaczenie na początku gry trzech zadań, co daje większe pole do popisu i sprawia, iż każdy z uczestników może wziąć sobie za cel inny przedmiot. Nie oznacza to, że w Astro Jam brakuje negatywnej interakcji – zawsze możemy zablokować rywala paczkami, przemieścić go lub wysłać go w kosmos. Zdecydowanie gorzej jest z dynamiką – niekiedy tura jednego gracza przeciąga się w nieskończoność, a inni w tym czasie nie mają wiele do roboty, gdyż planowanie jest zbyteczne, kiedy układ przedmiotów i pionków zmienia się z każdą sekundą. Sukces cieszy, a to ważne!

Oprawa graficzna

Jeśli chodzi o wykonanie dzieła wydawnictwa Trefl-Kraków, to w tym aspekcie nie mam większych zastrzeżeń. Elementy są solidne i zawierają ładne grafiki, choć karty akcji mogłyby zawierać krótki opis działania. Wspomniana wyżej instrukcja krok po kroku opisuje zasady, ale pomija kilka ważnych kwestii. Największym minusem są dla mnie karty zadań prezentujące przedmioty, jakie są kluczowe do naprawy stacji kosmicznej oraz karty lokacji docelowych – miejsca i rzeczy te nie pasują do tematyki, a przez to tytuł traci na klimacie.

Dostarczane przedmioty nie mają wiele wspólnego z naprawą stacji kosmicznej.



Podsumowanie

Astro Jam to ciekawa, logiczna planszówka, której zabrakło dopracowania kilku elementów. Osobiście grało mi się całkiem przyjemnie, ale zdaję sobie sprawę, że jej wady mogą szybko i skutecznie zniechęcić do rozegrania kolejnych partii, a zwłaszcza mniej doświadczone osoby. Cena nie jest wygórowana (około 45 złotych), ale za taką kwotę można kupić lepsze produkcje.



Ocena: 7/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo



Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?