Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Kryptos

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 03 maj 2017 15:55
  • Czytano: 466

Kryptos

Ilość graczy: 3-6
Wiek graczy: 8+
Czas gry: 15 minut



Zasady gry

W dziele wydawnictwa Trefl-Kraków bierzemy udział w wyścigu wywiadów, jakich zadaniem jest odszyfrowanie wrogich wiadomości. Złamanie każdego pojedynczego elementu szyfru nagradzane jest trzema punktami, a osoba, która uzbiera ich co najmniej 15, wygrywa całą zabawę. Zanim rozpoczniemy rozgrywkę musimy przygotować planszę toru kodu oraz rozdać wszystkim uczestnikom karty punktacji oraz karty szyfru. Ilość tych ostatnich uzależniona jest od liczby graczy (trzy osoby dostaną po 10 kart). Teraz każdy uczestnik układa je rosnąco od lewej do prawej i z puli żetonów wybiera te, które zgodne są z kolorem posiadanych kart. Kolejnym krokiem jest odsłonięcie dwóch wybranych przez gracza kart i zasłonięcie tego numeru na planszy toru kodu. Gdy wszyscy wykonali tę czynność, rozpoczyna się łamanie szyfru. W tej części aktywna osoba wskazuje dowolną kartę oponenta i odgaduje jej wartość. Jeśli liczba jest poprawna, wtedy przeciwnik odsłania ją i zakrywa odpowiednie miejsce na torze. Po negatywnym wskazaniu nic się nie dzieje, ale uczestnik ma możliwość poprawy i ponownego zgadywania, jakiego kosztem jest jeden punkt. Kiedy jeden z graczy uzyska 15 punktów, zabawa trwa jedynie do momentu zakończenia tury.

Karty szyfru podzielone są na cztery kolory.



Grywalność

Reguły gry Kryptos są na pierwszy rzut oka skomplikowane, ale wystarczy tylko chwilka, spokojna analiza instrukcji i można w pełni cieszyć się rozgrywką. A rozegranie jednej partii powinno nam zająć około 10-15 minut, co może zachęcić malkontentów, którzy nie lubią trwających godzinami pojedynków. Fajnie także, że zabawa dostosowana jest do liczby uczestników, a twórcy zaproponowali też dodatkowe zasady i warianty dla osób bardziej doświadczonych, co urozmaici grę. Sama rozgrywka jest emocjonująca i wciągająca, dlatego nie sądzę, żeby udało Wam się oderwać po zakończeniu tylko jednej partii – inni chętnie się odegrają i udowodnią, iż łamanie szyfrów nie jest im obce. Wygrana w dziele wydawnictwa Trefl-Kraków jest praktycznie uzależniona od logicznego myślenia, chociaż czasami szczęście może okazać się przydatne. Mimo wszystko gracz nie ma wrażenia niesprawiedliwości – wszystko jest w jego rękach, a właściwie umyśle. Produkcja pozbawiona jest negatywnej interakcji – uczestnicy muszą działać zgodnie z regułami i udzielać poprawnych odpowiedzi. Dzięki temu tytuł jest idealną propozycją na zabawę w rodzinnym gronie, ale także z przyjaciółmi.

Plansza toru kodu z kolorowymi żetonami oraz karta i znacznik punktacji.



Oprawa graficzna

Nowe wydanie gry Kryptos może pochwalić się przede wszystkim ładniejszym, bardziej kolorowym i klimatycznym opakowaniem. Wewnątrz natomiast znajdziemy solidnie i estetycznie wykonane elementy – instrukcję w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim), karty szyfru, plastikowe żetony, znaczniki punktacji, tekturową planszę toru kodu oraz zagadkę umieszczoną na dnie pudełka. Oprawa graficzna utrzymana jest w klimacie szyfrów i szpiegów, dzięki czemu zabawa nabiera niezwykłego charakteru. Fajnie także, że instrukcja zawiera wiele ciekawych informacji polskim wywiadzie, maszynie szyfrującej Enigma oraz muzeum Armii Krajowej.

Nowe wydanie może pochwalić się bardziej klimatyczną ilustracją na pudełku.



Podsumowanie

Dzieło wydawnictwa Trefl-Kraków to ciekawa i przyjemna karcianka, w której do dzieła zmuszone są nasze szare komórki i tylko one mają znaczący wpływ na końcowy sukces. Produkcja posiada też kilka bardziej zaawansowanych wariantów zabawy, dlatego każdy znajdzie w Kryptos coś dla siebie. Atrakcyjna jest także cena – tytuł zakupimy za około 20-25 złotych, co nie jest sporym wydatkiem za tak wciągającą i emocjonującą rozrywkę.



Ocena: 8,5/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo



Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?