Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Mr House

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 11 październik 2016 08:52
  • Czytano: 2,867

Podobne publikacje

Mr House

Ilość graczy: 2-4
Wiek graczy: 10+
Czas gry: 60-90 minut



Jak ciężkie i pracochłonne jest budowanie swojego domu wiedzą tylko ci, którzy podjęli się tego zadania. Jeśli jednak ktoś chciałby poczuć to na własnej skórze, ale w nieco uproszczonej wersji, wystarczy sięgnąć po dzieło Adama Kałuży.

Budujemy dom

Mr House to ekonomiczna gra planszowa, w jakiej wcielamy się osoby budujące swoje gniazdko. Wygrywa uczestnik z najcenniejszym domem, dlatego walka o materiały budowlane (drewno, cement, stal, cegły, drzwi i okna), pracowników i niezbędną dokumentację będzie zaciekła. Na początku muszę zaznaczyć, iż produkcja wydawnictwa Granna posiada dwa warianty zabawy – prosty oraz zaawansowany. Przez kilka pierwszych rozgrywek warto zapoznać się z łatwiejszą wersją, a gdy zasady będą już opanowane, wtedy możemy pokusić się o tę bardziej skomplikowaną.

Pudełko wygląda świetnie - siła w prostocie.



Całość podzielona została na sześć tur, jakie składają się z czterech faz – Ruch po mieście, Zakupy, Budowa, Przygotowanie do następnej tury. Naszym głównym celem w Mr House jest pozyskiwanie elementów do budowy wymarzonego domu, jednak nie jest to takie proste. Poruszanie się po mieście ma swoje ograniczenia, odwiedzamy sklepy sąsiadujące z poprzednim, więc warto wcześniej ustalić, co w danej turze chcemy zdobyć (w wariancie zaawansowanym materiały kupujemy). Dosyć często uczestnicy zabawy decydują się na pozyskanie tego samego, wtedy o kolejności rozstrzygają znaczniki – kto pierwszy, ten lepszy, a surowców może zabraknąć. Po mniej lub bardziej udanych zakupach, przenosimy się na teren budowy. Z posiadanych materiałów możemy stworzyć element mieszkania, na przykład z dwóch cegieł i cementu powstanie murowana ściana, a dwie sztuki drewna, cegła i stal dadzą nam dach. W wersji zaawansowanej do budowy potrzebni są nam robotnicy, a w łatwej o skuteczności działania decyduje rzut kostką i poziom jakości firmy. Z tak pozyskanych elementów rozpoczynamy tworzenie kształtu naszego domu.

Ruszamy w miasto na szalone zakupy.



Przed rozpoczęciem kolejnej tury, musimy jeszcze tylko uzupełnić planszę o brakujące materiały oraz pracowników i możemy szykować się do zakupów. Po rozegraniu sześciu tur, przystępujemy do podliczania punktów – triumfatorem produkcji wydawnictwa Granna jest ten gracz, któremu udało się zbudować mieszkanie o największej wartości. Czasami o porażce może zadecydować niuans w postaci komina lub okna, a szala zwycięstwa waha się do samego końca.

Podaj cegłę

Tak jak na początku wspomniałam, dzieło Adama Kałuży w pewnym stopniu oddaje presję i stres towarzyszące budowie domu. W Mr House emocje stale nam towarzyszą, a zwłaszcza kiedy widzimy szybciej powstające mieszkanie sąsiada. W grze potrzebna jest nam dobra strategia, a także skuteczne przewidywanie planów rywali. Zabawa w pozyskiwanie materiałów przypomina trochę szachowanie w Kolejce, gdzie dosyć często blokujemy oponentowi możliwość zakupienia potrzebnego towaru. Tu taka destruktywna taktyka nie zawsze jest efektywna, warto robić to z głową, aby w ten sposób samemu się nie zadłużyć.

W magazynie mało materiałów, a sąsiad już wybudował pierwszą ścianę.



Pomysł oraz mechanika to strzały w dziesiątkę, rozgrywka jest przyjemna, a efekt końcowy zadowalający (w obu wariantach). Jedyne zastrzeżenie mam do oprawy graficznej. Pudełko prezentuje się bardzo ładnie, podobnie jest z mapą oraz planszami uczestników, gdzie wszystko jest odpowiednio oznaczone. Instrukcja jest napisana w przystępny sposób i krok po kroku wprowadza nas w zasady Mr House. Wewnątrz opakowania znajdziemy wypraskę z otworami na karty i materiały, więc całość możemy posegregować rodzajami, by później szybciej przygotować się do rozgrywki. Jest tylko mały szkopuł – jeśli pudełko leży sobie grzecznie, to wszystko jest w porządku, jednak podczas przemieszczania (w podróży) małe elementy swobodnie fruwają i często segregacja idzie na marne. Ewidentnie zabrakło jakiegoś zabezpieczenia, bo złożona plansza nie do końca spełnia tę rolę. Większa część zawartości prezentuje się ładnie i jest wykonana solidnie. Z gotowymi elementami naszego domu jest już gorzej – są małe i nie wyglądają atrakcyjnie, a zwłaszcza w formie gotowego mieszkania. Moim zdaniem powinny być większe i wykonane w formie puzzli tak, by kolejne dobudowywane detale (kominy, okna, drzwi) pasowały do siebie.

Brak zabezpieczenia do prasowanki i słabo wykonane elementy domu - to jedyne mankamenty gry.



Kończę marudzenie i podsumowuję – produkcja wydawnictwa Granna to świetna planszówka, która sprawdzi się zarówno w wariancie prostym (w gronie rodzinnym) oraz zaawansowanym (wśród znajomych). Rozgrywka jest przyjemna, mało tu losowości, a większość zależy od skuteczności naszej strategii i działań przeszkadzających oponentów. Mr House nabyć można za około 70-90 zł, więc nie ma się nad czym zastanawiać, trzeba już zaczynać planowanie budowania domu.



Ocena: 8,5/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo



Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?