Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Mafia

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 04 październik 2016 16:45
  • Czytano: 999

Mafia

Ilość graczy: 7-22
Wiek graczy: 8+
Czas gry: 30-60 minut



Dawno nie miałam przyjemności zagrać w grę towarzyską, przy której gromadzi się większa liczba uczestników, a zabawa polega na interakcji z innymi graczami. Jeśli także tęsknicie za taką formą rozrywki, to koniecznie sięgnijcie po Mafię – dzieło autorstwa Kiry Antosiak.

Kto jest kim?

Produkcja od wydawnictwa Granna to niezwykle wciągający tytuł psychologiczny, jaki opowiada o Spytown – mieście, w którym mafia jest doskonale przygotowana i działa w pełnej tajemnicy. Bandytów powstrzymać mogą jedynie najlepsi funkcjonariusze oraz działający w ich szeregach agent. Komu uda się przetrwać ten pojedynek? Tego dowiemy się na koniec zabawy, ale wróćmy do początku. Wersję podstawową zaczynamy od wyznaczenia osoby prowadzącej, jaka będzie pilnować przebiegu gry i uczciwości poszczególnych uczestników. Teraz pozostali losują żetony, na rewersach których znajdują się ilustracje postaci – agenta, mafiosów i policjantów. W ten sposób role zostają rozdzielone, więc możemy przejść do kolejnego etapu. Teraz Mistrz Gry prosi o zamknięcie przez wszystkich oczu i możemy zaczynać rywalizację.

Los zdecyduje, do której grupy będziemy należeć.



Całość podzielona jest na kilka tur, a w każdej rozgrywamy trzy fazy:
1. Aktywny Agent – oczy otwiera Agent i może wskazać jedną osobę, której Żeton Postaci chce podejrzeć. W ten sposób dowiaduje się, kim jest wybrany przez niego uczestnik. Oczywiście wszystko musi odbywać się w ciszy. Na koniec tego etapu Agent zamyka oczy.
2. Tajne Spotkanie Mafii – oczy otwierają bandyci i już wiedzą, kto jest ich wrogiem. Teraz muszą za pomocą gestów naradzić się i wskazać Policjanta, jaki zostanie wyeliminowany. Po wybraniu funkcjonariusza mafiosi zamykają oczy.
3. Narada Policji – wszyscy gracze otwierają oczy, a Mistrz odkrywa Żeton wyeliminowanego uczestnika. Teraz wszyscy naradzają się i wypowiadają, kto według nich należy do Mafii. W dyskusji biorą udział również bandyci, jacy próbują namieszać w głowach stróżom prawa. Skutkiem rozmów jest wybranie dwóch najbardziej podejrzanych osób. Kolejny etap to głosowanie, które wyłoni przegranego gracza. Prowadzący odsłania jego żeton i wszyscy dowiadują się, kim był wyeliminowany uczestnik. W ten sposób tura kończy się.

Nie dajcie się zwieść, mafiosi chętnie namieszają nam w głowach.



Następne tury produkcji wydawnictwa Granna rozgrywane są do momentu, kiedy każdy Policjant bądź Mafioso zostaną wykluczeni. Zwycięzcą jest ta ekipa, jakiej członkowie przetrwali.

Poker Face

Mafia wymaga zbudowania odpowiedniego nastroju, co początkowo proste nie jest. Ciężko jest utrzymać pokerową twarz, więc zdarza się, iż ktoś przypadkowo zdradzi swoją przynależność. Jednak z czasem gracze bardziej wczuwają się w role, a wraz z tym emocje są coraz większe. Ważne również, aby Mistrz Gry pilnował zasad, a sami uczestnicy zabawy nie podglądali podczas faz oponentów. Wyeliminowani zawodnicy mogą zostać przy stole, ale kategorycznie nie mogą się w żaden sposób przekazywać swojej wiedzy. Warto także pamiętać o odpowiednim miejscu do rozgrywki – prowadzący musi mieć wygodny dostęp do Żetonów Postaci, żeby swym działaniem nie zdradzić wcielenia graczy.

Na graczy czeka kilka wariantów rozgrywki.



Twórca tytułu – Kira Antosiak – przygotowała też inne warianty zabawy. Wśród nich znajdziemy przede wszystkim propozycję dla nietypowej liczby uczestników, dzieci oraz wersję rozszerzoną, w jakiej wykorzystujemy Karty Akcji. Łącznie jest ich 30 (15 rodzajów) i mogą poważnie namieszać. Szczegółowy opis ich działania znajdziemy w instrukcji oraz na ilustracjach kart. Część z nich mogą zagrywać tylko Policjanci lub Mafiosi, jednak z kilku skorzystają obie frakcje. Zanim jednak wprowadzimy Karty Akcji do zabawy, warto zapoznać się z wariantem podstawowym, gdy już wszystkie zasady są jasne i klarowne dla wszystkich osób.

Klimat Spytown

Nie byłabym sobą, gdybym nie pochwaliła projektu graficznego i ilustracji, za które odpowiada Piotr Socha. Dzięki tej oprawie Mafia nabiera niepowtarzalnego klimatu, Karty Akcji prezentują się świetnie, podobnie jest w przypadku instrukcji gry. Zawiera ona mnóstwo kolorowych i okraszonych humorem obrazków, a do tego napisana jest w przystępny sposób, więc nikt nie powinien mieć jakichkolwiek problemów ze zrozumieniem reguł rozgrywki.

Mafia dysponuje klimatyczną oprawą graficzną.



Tak jak w przypadku pozostałych produkcji wydawnictwa Granna, zawartość pudełka wykonana jest solidnie, podobnie ma się sprawa z opakowaniem (choć na nim wkradł się błąd – na górze widniej liczba graczy 8-22, a na bocznej ściance 7-22). Największy problem to minimalna ilość graczy – zebranie przynajmniej siedmiu uczestników w normalnych warunkach do prostych nie należy, dlatego Mafia to tytuł przeznaczony głównie na konwenty, wycieczki i imprezy w szerokim gronie znajomych. A przy takiej cenie (sugerowana 29,99 zł) to pozycja obowiązkowa, jaka przyniesie niesamowite emocje i doznania.



Ocena: 8,5/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo


Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?