Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» CVlizacje

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 23 wrzesień 2016 12:52
  • Czytano: 805

CVlizacje

Ilość graczy: 2-5
Wiek graczy: 10+
Czas gry: 45 minut



Jakiś czas temu miałam przyjemność ogrywać planszówkę Historia. Gra wydawnictwa Bard jest bardzo złożoną produkcją, czego możecie dowiedzieć się z jej recenzji. A co jeśli chcemy zabawić się w przywódców państw, ale nie mamy aż tyle czasu na zabawę (ponad dwie godziny). Wtedy sięgnąć możemy po CVlizacje – tytuł podobny, lecz mniej skomplikowany i czasochłonny.

Bo liczy się zadowolenie

W dziele Jana Zalewskiego wcielamy się przywódcę plemienia i tylko od nas zależy, jak nim pokierujemy. Bez względu na nasze decyzje, zwycięzcą zostanie ten gracz, który zgromadzi najwięcej punktów zadowolenia. Całość podzielona jest na cztery fazy: rozkazów, akcji, rozwoju i porządkowania. Każdy z uczestników zabawy otrzymuje swoją talię kart rozkazów i w pierwszym etapie to właśnie one są kluczowe. Wśród nich znajdziemy: Kradziejstwo, Zbieractwo, Łowiectwo, Kamieniarstwo, Cwaniactwo, Nicnieróbstwo, Podwajactwo i Handlarstwo.

Karty rozkazów zawierają szczegółowe informacje i świetne ilustracje.



Ich zagrywanie łączy się ze zdobywaniem dóbr (jedzenia, drewna, kamienia i zadowolenia), jakie następnie możemy wykorzystać w fazie rozwoju. Po przeprowadzeniu akcji gracze zyskali różnego rodzaju nagrody, dzięki którym mogą zakupić karty pomysłów czterech różnych rodzajów – budynki, narzędzia, wynalazki i ideologie. Każda z tych kart ma zupełnie inną właściwość, jaką możemy wykorzystać w późniejszym etapie rozgrywki. Dzięki nim zyskujemy również punkty zadowolenia, jednak są one przyznawane na koniec gry. Gdy wszyscy uczestnicy dokonali już zakupu bądź go odpuścili, przechodzimy do fazy porządkowania. Znacznik osoby rozpoczynającej wędruje do następnego gracza i ponownie rozpoczynamy etap rozkazów. W momencie, kiedy każdy z uczestników zabawy posiada jedynie dwie karty rozkazów, następuje koniec jednej z trzech epok. Z pewnością na pierwszy rzut oka wydaje się to skomplikowane i faktycznie czytając instrukcję można się zgubić, jednak wystarczy kilka chwil i zasady gry wydawnictwa Granna stają się proste i zrozumiałe, a rozgrywka niezwykle wciągająca.

Instrukcja wyjaśnia zasady gry krok po kroku, ale zawsze możemy skorzystać z kart pomocy.



Oczywiście partia w CVlizacje sama się nie wygra. Zwycięstwo w dużej mierze zależy od przemyślanej strategii i odrobiny szczęścia. Odpowiedni wybór kart rozkazów jest kluczowy, gdyż ta sama akcja zagrana przez minimum trzech graczy nie daje nic, a gdy o identyczny rozkaz pokusi się dwóch uczestników, wtedy efekt jest lepszy.

Oczom nie wierzę

Mimo iż w dzieło Jana Zalewskiego gra się niezwykle przyjemnie, to największą zaletą tej planszówki jest niezwykła oprawa graficzna. Za ilustracje do niej odpowiada Piotr Socha, a autorką projektu jest Małgorzata Parczewska i właśnie tym osobom należą się ogromne brawa. Produkcja wydawnictwa Granna na każdym kroku zaskakiwała mnie fantastycznymi ilustracjami. Począwszy od instrukcji i pudełka, przez solidnie wykonaną planszę, po karty rozkazów i pomysłów. Obrazki mają humorystyczny charakter, co nie oznacza, że zabrakło na nich ważnych szczegółów i informacji. Pozostałe elementy – znaczniki dóbr – wykonane są z drewna lub, w przypadku punktów zadowolenia, z tektury. Instrukcja również zasługuje na pochwałę, gdyż krok po kroku przeprowadza nas przez tajniki tytułu, a wszystko w czytelny i przystępny sposób. Świetna robota!

Plansza przygotowana, można rozpoczynać walkę.



Dzięki nieskomplikowanej formie i szybko przyswajanym zasadom gra CVlizacje sprawdza się nie tylko w gronie rodzinnym, ale także do potyczek wśród przyjaciół (przy brązowym płynie i zakąskach). Pojedyncza partia powinna zamknąć się w 45 minutach, ale jest to zależne od ilości uczestników (im ich więcej, tym czas gry się wydłuża). Cena również nie jest zbyt wygórowana – niecała stówka, a zabawa na niejeden jesienny wieczór. I do tego ta oprawa graficzna, po prostu trzeba to zobaczyć i zagrać.



Ocena: 9/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?