Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Gramy inaczej» Kolejka

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 12 sierpień 2015 11:11
  • Czytano: 1,385

Kolejka

Ilość graczy: 2-5
Wiek graczy: 12+
Czas gry: 60 minut



Część ludzi pamięta, jak wyglądały zakupy w latach osiemdziesiątych. Młodsze pokolenie zna realia komunizmu z opowiadań starszych lub polskich seriali. Teraz, dzięki grze wydawnictwa Trefl, wszyscy mogą na własnej skórze przekonać się, że sprawunki w tamtych czasach, to nie były przelewki.

Pani tu nie stała

Kolejka to gra planszowa, która opowiada o życiu codziennym zwykłego, szarego obywatela u schyłku komuny w Polsce. Tytuł skupia się na samych zakupach, jakie do łatwych nie należały. Rozgrywka w produkcji jest prosta - zadaniem graczy jest zrobienie sprawunków całą rodziną według ustalonej listy. Szkopuł w tym, iż w latach osiemdziesiątych sklepowe półki świeciły pustkami, a zdobycie jakiegokolwiek towaru wiązało się z niezłym kombinowaniem.

Szarość tamtych lat oddano idealnie.



Po rozłożeniu wszystkich elementów gry wydawnictwa Trefl, przystępujemy do zabawy. Na początku każdy z uczestników ustawia członków swojej familii w kolejki pod pięcioma różnymi sklepami (spożywczym, odzieżowym, meblowym, RTV-AGD, kioskiem) oraz bazarem. Gdy ogonki są utworzone, na ich końcach dostawiamy spekulantów i przechodzimy do dostawy. W zależności od ilości graczy wykładamy jedną, dwie lub trzy karty dostawy, z których dowiadujemy się, jakie artykuły i w jakiej ilości trafią na półki. Mogą to być oranżada, szynka konserwowa, wersalka, meblościanka, radiomagnetofon, syfon, futro, kozaki, papierosy, mydło i wiele innych. Po dostarczeniu produktów na miejsce, rozpoczynamy przepychanki kolejkowe. Uczestnicy losują trzy karty kolejki i używają ich naprzemiennie, aż do zużycia wszystkich bądź spasowania. Wśród nich znajdziemy między innymi: Pomyłkę w dostawie, Remanent, Pan tu nie stał, Szczęśliwy traf, Towar spod lady itp.

Kolejka jest, towaru brak!



Teraz możemy przystąpić do zakupów. Zasada jest prosta - kto pierwszy w kolejce, ten nabywa artykuł i wraca do domu. Ta część trwa do momentu, kiedy na półkach nie ma już artykułów. Następnie przenosimy się na bazar, gdzie możemy wymieniać zdobyte towary na inne. Gdy wszyscy gracze zakończyli już działania, przechodzimy do fazy „TePeZet” (czas przygotowawczo-zakończeniowy), w której ustawiamy wolnych członków rodziny, wymieniamy karty dostawy, kończymy działanie karty Remanent i dobieramy kolejne karty kolejki. W ten sposób rozpoczynamy następny dzień.

Za czym ta kolejka?

Tak jak wcześniej wspomniałam, w Kolejce mamy możliwość wymieniania swoich produktów na bazarze w stosunku 2 do 1 (dwa nasze za jeden z targu). W miejscu tym działa przekupka, jaka zmienia pole w zależności od dnia tygodnia. Dzięki niej uczestnik zabawy może zamienić swój towar w relacji 1:1. Z bazarem wiąże się również rola spekulantów, których zakupione artykuły lądują na targowisku.

Listy zakupów oraz karty kolejki.



Gra wydawnictwa Trefl świetnie oddaje realia czasów komunizmu. Raz towar jest, niekiedy w małych ilościach, a bardzo często w ogóle go nie ma. Jeśli więc mamy możliwość dostać produkt spoza listy zakupów, to warto go wziąć i ewentualnie wymienić na bazarze. Przybliży to nas do zwycięstwa, a rywali oddali.

Szarość tamtych lat

Kolejce to planszówka przemyślana od początku do końca, wszystko jest tu dopracowane w każdym szczególe. Ogromny plus dla projektantów za oprawę graficzną gry. Już same pudełko - zapakowane w szary papier i związane zwykłym sznurkiem - oddaje klimat lat osiemdziesiątych. Do tego dochodzi jeszcze pobrudzona kawą lub herbatą plansza, karty z świetnymi fotografiami i humorystycznymi ilustracjami oraz znane z czasów komuny slogany. Interesująco prezentuje się również sama instrukcja, jaka przypomina kartonową teczkę zapiętą na gumkę. Nie dość, iż jej zawartość stylizowana jest na tamtą epokę, to dodatkowo zawiera także zdjęcia i ciekawe informacje. Zasady gry są opisane w prosty i przystępny sposób, a dzięki temu krok po kroku je poznajemy.

Towary pierwsza klasa, tylko trudno dostępne.



Sama rozgrywka dzieła wydawnictwa Trefl nie jest pozbawiona losowości, ale brak szczęścia można nadrobić dobrą strategią i spostrzegawczością. Oczywiście, najlepiej grać większą grupą, wtedy walka o towary jest wyśmienita. Jednak autorzy odpowiednio dopasowali zasady, aby i dwójka graczy stoczyła zażartą i interesującą partię. Tytuł zawiera również aspekt edukacyjny, w końcu najskuteczniejsza jest nauka przez zabawę. Szkoda tylko, że w produkcji dostępnych jest tylko pięć list zakupów, kilka rozgrywek i robi się trochę monotonnie. Nie ma to olbrzymiego wpływu na obraz całości, ale zwiększenie ilości mogłoby znacznie urozmaicić rywalizację. Podsumowując, Kolejka to planszówka niemal idealna, warta każdych pieniędzy. Nie dziwi więc jej ogromna popularność i odznaczenie Złotym Krzyżem Zasługi autora - Karola Madaja. Dobra robota!


Ocena: 9,5/10


Grę do recenzji udostępniło wydawnictwo

Komentarze (1)

  • Avatar użytkownika Louis
    #1 | Louis mówi:15 sierpień 2015

    Wygląda na to, że muszę w końcu sięgnąć po tę grę, bo leży właściwie nietknięta od zeszłorocznych Świąt Bożego Narodzenia Pfft