Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Felietony» Zalety gier komputerowych cz.II

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 14 styczeń 2010 16:34
  • Czytano: 4,368

Zalety gier komputerowych cz.II

Ciąg dalszy zalet niesionych przez gry komputerowe.

Kolejnym przykładem pozytywu niesionego przez gry jest rozwijanie zdolności wzrokowych. Bardzo ważne jest dodanie, że nadmierne obciążanie wzroku, poprzez bardzo długie korzystanie z komputera jest bardzo niebezpieczne dla wzroku. Jednak przy odpowiednim umiarze gry akcji mogą wyostrzyć wzrok. Dowodem są badania przeprowadzone w 2007 roku przy użyciu Unreal Tournament na Uniwersytecie w Rochester. Wyniki badań okazały się dosyć zaskakujące. Grupa, która przez miesiąc poświęcała około godziny dziennie na tę grę, radziła sobie znacznie lepiej w teście polegającym na wyłapywaniu liter spomiędzy natłoku rozproszonych symboli. Badani poradzili sobie o około 20% lepiej niż przed eksperymentem. Grupa kontrolna, która grała w Tetrisa, nie wykazała poprawy, co pokazuje pozytywny wpływ konkretnego gatunku, jakim są shootery. Profesor Daphne Bevalier – pomysłodawczyni eksperymentu, tłumacz, że gry akcji powodują zmiany w mózgu. Są one wymagające i powodują takie wytężenie aparatu wzrokowego, że wymuszają na mózgu przystosowanie się do tej niezwykłej sytuacji i rozwijają partie związane z odbieraniem bodźców wzrokowych.

Polepszenie zdolności przestrzennych, to następna zaleta korzystania z gier komputerowych. Jing Feng, Ian Spence i Jay Pratt z Uniwersytetu w Toronto przeprowadzili badania potwierdzający tę tezę. W eksperymencie posłużono się grami: Medal of Honor: Pacific Assault oraz Ballance. Badania przeprowadzono na 20 studentach w wieku 18-32 lata, z których część spędziła przed MoH, a druga część przed Ballance. Po przeprowadzonym eksperymencie stwierdzono znaczną poprawę zdolności przestrzennych u grupy grającej w Medal of Honor, druga grupa nie zanotowała poprawy. Warto wspomnieć o zauważalnie wyższym wzroście zdolności u kobiet niż u mężczyzn. Kolejne badania potwierdziły, że osoby grające w MoH zachowały znaczną część rozwiniętych zdolności. Jak twierdzi Ian Spence – jeden z organizatorów eksperymentu, ludzie z bardziej rozwiniętymi zdolnościami przestrzennymi rzadziej biorą udział w wypadkach drogowych.

Gry komputerowe mogą uratować życie. Ta kolejna zaleta dotyczy chirurgów. Według badań przeprowadzonych w nowojorskim szpitalu Beth Israel Medical Center, lekarze, którzy w wolnym czasie korzystają z wirtualnej rozrywki, zauważalnie lepiej radzą sobie z zabiegiem laparoskopii. Chirurdzy ci ukończyli test związany z tym zabiegiem z wynikiem o 11 sekund lepszym niż ich koledzy, którzy grami się nie interesują. Każdy błąd podczas testu, pogarszał wynik czasowy, z tego wynika, że entuzjaści gier komputerowych popełniali znacznie mniej błędów. Badanie zostało przeprowadzone na 303 lekarzach ze średnim doświadczeniem 13 lat i średnią liczbą wykonanych zabiegów laparoskopii wynoszącą około 328. Jak twierdzi doktor James Rosser Jr. istnieje podobieństwo między zabiegiem a graniem. W obu przypadkach patrzymy w ekran i manipulujemy jakimś obiektem za pomocą kontrolera, co wymaga skupienia i dobrej koordynacji oko-ręka. Oprócz tej koordynacji gry wyrabiają jeszcze zdolności manualne, które przydają się nie tylko chirurgom.

Do zalet gier komputerowych należy dodać: rozwijanie wyobraźni, rozładowanie stresu, budowanie więzi emocjonalnych pomiędzy graczami, poprawiają refleks, w niektórych przypadkach pomagają w zrzuceniu wagi i utrzymaniu sprawności fizycznej (gry na konsolę Wii oraz Eye Toya).

Kolejnym przykładem zalet jakie niosą gry komputerowe jest ratowanie życia. Jak wynika z badań brytyjskich naukowców z Durham University, mogą one pomóc w nauce procedur przeciwpożarowych. Jak zauważyli autorzy pracy, wiele groźnych sytuacji w czasie pożaru spowodowana jest brakiem znajomości budynku, z którego należy uciekać. Ludzie pod wpływem paniki używają nie właściwych klatek schodowych lub drzwi. Dr Shamus Smith z Departamentu Nauk Komputerowych zaproponował, aby do nauki procedur ewakuacyjnych zastosować gry z gatunku shooterów. Na potrzeby badań Smith przyglądał się grą: Doom 3, Far Cry, F.E.A.R. i Half Life 2. Następnie, wykorzystując technologie zastosowane w Hal Life 2, opracował symulator do nauki ewakuacji budynku. Ochotnicy, którzy oceniali symulator, uznali go za niezwykle przekonujący. Symulacja pomagała zapoznać się z budynkiem oraz ze sposobem opuszczania go. Według Steva Whartona wirtualne modele stanowią świetny sposób podnoszenia świadomości dotyczącej bezpieczeństwa oraz być przydatne w szkoleniu strażaków w realistycznych, ale bezpiecznych warunkach.

Gry komputerowe, określane przez media jako zło, na które zrzucane są wszystkie winy, w rzeczywistości posiadają wiele zalet. Ocenianiem ich wpływu powinny zajmować się osoby, które miały kontakt z nimi bądź z ludźmi, którzy w nie grają. Określanie osób korzystających z wirtualnej rzeczywistości hasłami ‘morderca’ i tym podobne jest bardzo obraźliwe dla milionów graczy na całym świecie. Nie twierdze, że nie istnieją gry z przesadną agresją, przykładem takich gier jest Postal lub Manhunt. Gry te pozbawione są smaku i emanują brutalnością i agresją. Ale zauważyć należy, że gry tego typu przeznaczone są dla osób dorosłych i oznaczone są za pomocą znaków PEGI. Jeżeli dziecko ma dostęp do tych gier, to winą nie powinno się obarczać wydawców i samych gier, ale sprzedawców i rodziców, ponieważ to oni powinni zwrócić uwagę na to w co gra ich pociecha. A wymienione powyżej pozytywy, mogą świadczyć, że gry to nie tylko rozrywka, ale także rozwijanie i nauka.

Więc jeśli ktoś wmawia wam, że ten rodzaj rozrywki to samo zło, nie musicie wyłącznie zaprzeczać. Teraz możecie podać kilka przykładów zalet, które są niesione przez gry komputerowe, może to im otworzy oczy. The End

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?