Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Felietony» Zalety gier komputerowych cz.I

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 14 styczeń 2010 16:30
  • Czytano: 5,933

Zalety gier komputerowych cz.I

Felieton ten poświęcony jest zaletom, niesionym przez gry komputerowe. Ten rodzaj rozrywki już od dawna jest krytykowany i wskazywany jako źródło wszystkich nieszczęść, które mają miejsce na naszej planecie. Nikt nie wspomina o ich zaletach, a jest o czym. Więc nie pozostaje mi nic innego, jak je przedstawić.

Pierwszym pozytywem niesionym podczas korzystania z gier wideo jest oswojenie się dziecka z komputerem. Trzeba przyznać, że biegłe posługiwanie się pecetem jest w dzisiejszych czasach niezbędne. Komputery pojawiają się w prawie każdej dziedzinie życia. O wiele łatwiej przychodzi uczniowi nauka informatyki, jeśli ma w domu pecet. Może on samodzielnie ćwiczyć już zaznajomione i poznawać nowe funkcje programów omawianych na zajęciach szkolnych. Dzieci, które grają w gry, są bardzie samodzielne w spotkaniu z komputerami i potrafią znacznie więcej niż to, czego nauczyły się w szkole. Bardzo szybko zabawa może przerodzić się w pasję.

To właśnie rozwijanie zainteresowań jest kolejnym przykładem zalet grania. Poprzez wejście w świat gier, dziecko może odkryć to, jaką pasją chce się zajmować. Może to być: grafika, obróbka zdjęć, tworzenie stron WWW, programowanie, komponowanie i nagrywanie muzyki. Nadmienić muszę, że nie tylko są to pasje związane z komputerem. Spora liczba gier może zaciekawić tematyką i zachęcić do sięgnięcia na przykład po książki historyczne, kryminały, przygodówki lub fantasy.

Trzecim plusem niesionym przez gry komputerowe jest nauka języków obcych. Jak wszystkim wiadomo najskuteczniejszym sposobem nauki jest korzystanie z niego w warunkach naturalnych. Nie każdego stać na wyjazd za granicę i podszkolenie języka, dlatego bardzo skutecznym sposobem jest nauka poprzez oglądanie filmów, czytanie zagranicznej prasy i granie w gry wideo. Przykładem gier dzięki, której w znacznym stopniu polepszymy znajomość angielskiego słownictwa, są gry z serii: Mystery Case Files. Polegają one na odnajdowaniu podanych przedmiotów w różnych lokacjach. Olbrzymia trudność tkwi w fakcie, że rzeczy napisane są w języku angielskim. Więc jeśli nie znamy danego słowa i co za tym idzie, nie wiemy jaki przedmiot mamy wskazać, więc szybko sięgamy po słownik, aby dowiedzieć się czego mamy szukać. Muszę przyznać, że dzięki tej serii gier, sama rozszerzyłam swoje słownictwo o wiele nowych, nie znanych do tej pory słów.

Również w nauce pomagają gry komputerowe. Przykładem może być szkocki nauczyciel podstawówki – Derek Robertson, założyciel Consolarium – Szkockiego Centrum na Rzecz Gier i Nauki, który w październiku 2007 roku opublikował wyniki badań pokazujące, że odpowiednio użyte w szkołach gry typu „brain training” mają pozytywny wpływ nie tylko na umiejętności dzieci, ale także ich zachowanie. W eksperymencie wzięły udział dzieci w wieku 10-11 lat. Uczniowie ze szkoły A codziennie rano grali przez 15-20 minut w Dr. Kawashima’s Brain Training, a dzieci ze szkoły B uprawiały specjalnie opracowane ćwiczenia fizyczne, które miały zwiększyć ich koncentrację i zdolność przyswajania wiedzy, zaś uczniowie szkoły C nie grali i nie ćwiczyli. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu eksperymentu dzieci rozwiązywały test matematyczny. Średnia wyników ze szkoły A wzrosła z 76 do 86%, ze szkoły B z 70 do 71%, zaś grupa C z 72 do 77%. We wszystkich trzech grupach spadł też średni czas na rozwiązanie testu. Nauczycielka ze szkoły A stwierdziła, że nie tylko poziom umiejętności znacznie się poprawił, ale także poziom koncentracji i skupienia.

W ten sposób dochodzimy do kolejnej zalety jaką jest ćwiczenie koncentracji. Właśnie tę zdolność gier docenili lekarze i psychologowie. Gry są często skomplikowane i wymagające, a przy tym na tyle przyjemne, że zmuszają gracza do skupienia nawet tych, którzy mają na co dzień z tym kłopot. Jak tłumaczy profesor James Paul Gee, dzieci, u których stwierdzono ADHD ze względu na ich niezdolność do koncentrowania się, potrafią przez dziewięć godzin bez przerwy siedzieć przy grze komputerowej. To właśnie ona potrafi skupić uwagę w sposób, w jaki szkoła nie jest w stanie. Nawet lekarze zajmujący się zwalczaniem zaburzeń koncentracji docenili terapeutyczną moc interaktywnej rozgrywki do tego stopnia, że postanowili wykorzystać ją w programach leczenia nadpobudliwości. Efektem jest na przykład system SMART BrainGames. Rodzice dzieci biorących udział w programie byli na początku sceptyczni – niektórzy z nich w ogóle zabraniali wcześniej kontaktów z grami, uważając je za nieodpowiednią formę rozgrywki. Byli jednak bardzo zaskoczeni postępami. Co ważne, ich dzieci nauczyły się przenosić umiejętności skupiania się z gier na inne dziedziny życia, w tym szkołę, czytanie książek oraz sporty zespołowe.

CDN.

Komentarze (0)

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?