Platformy:

Jesteś na SwiatGry.pl» Publicystyka» Felietoniki» Rozwój przemysłu komputerowego

Informacje

  • Autor: Nakata
  • Dodano: 26 grudzień 2009 16:57
  • Czytano: 2,198

Rozwój przemysłu komputerowego

Głównymi komputerami lat osiemdziesiątych były: Commodore 64 i ZX Spectrum. W sierpniu 1982 roku wydany został komputer Commodore 64. Początkowy sukces zawdzięczał dobrej reklamie i niskiej cenie. Komputer był programowalny za pomocą języka BASIC i zawierał zaawansowane możliwości graficzne i dźwiękowe. Stał się on najbardziej popularnym komputerem domowym swojego czasu w USA i wielu innych krajach oraz najlepiej sprzedającym się modelem komputera. Na ten domowy komputer zostało wydane różnego rodzaju gry. Każda z nich znajdowała się na oddzielnym dysku (kasecie) i aby ją uruchomić należało wpisać odpowiedni ciąg znaków, łącznie z kodem.
W kwietniu 1982 roku w Wielkiej Brytanii przez firmę Sinclair Research Ltd. wypuszczony został na rynek ZX Spectrum, który szybko stał się najbardziej popularnym komputerem domowym w Europie Zachodniej. Oprócz prywatnego importu tego komputera do Polski, próbowano w Polsce produkować jego klony na przykład Elwro 800 Junior, używając w miarę możliwości tylko elementów wytwarzanych w Polsce. Unikatową cechą ZX Spectrum był sposób wprowadzania programów na klawiaturze: słowa kluczowe BASIC-a były skojarzone z odpowiednimi przyciskami. Było to trudne dla początkujących, ponieważ ilość słów kluczowych była znacznie większa od ilość przycisków na klawiaturze. Jednak po przyzwyczajeniu się pozwalało na szybkie wprowadzanie programu. Ze względu na dużą liczbę gier wyprodukowaną na ten komputer, powstały emulatory (programy emulujące) tego mikrokomputera na PC, Amigę i Macintosha.
W 1984 roku na rynek zostaje wypuszczony IBM PC/AT. Nowy 16-kolorowy standard EGA pozwolił na uzyskanie jakości obrazu znanej z popularnych komputerów domowych takich jak Commodore 64. Dźwięk jednak dalej pochodził z głośniczka systemowego. W tym samym czasie zaprezentowano Apple Macintosh. Komputer nie pozwalał na takie możliwości kolorów, jak Apple II, nadrabiając jednak wyższą rozdzielczością, a system operacyjny obsługujący graficzny interfejs użytkownika wzbudził zainteresowanie niektórych producentów gier (na przykład Lode Runner) nawet przed przywróceniem kolorowego obrazu w Macu II z 1987 roku. Pod koniec lat osiemdziesiątych przemysł gier komputerowych w Wielkiej Brytanii zaczął się rozrastać. W tej części rynku tryumfy święciły komputery domowe, od ZX Spectrum do Amigi. Producenci i wydawcy oferowali gry głównie na te platformy. Konsola NES nie zdobyła takiej popularności jak w Stanach, a główną konsolą została Sega Master System. Wraz z wydaniem Atari ST i Amigi w 1985 roku rozpoczęła się era 16-bitowców. Dla wielu użytkowników w tym czasie były one za drogie. Pod koniec dekady zaczęły się pojawiać klony, to znaczy komputery osobiste kompatybilne ze standardem IBM PC. Komputery te były szybsze i tańsze od wyżej wymienionych komputerów domowych. Standard VGA stworzony w roku 1987 dla komputerów IBM Personal System/2 umożliwiał wyświetlanie grafiki w 256 kolorach. Było to dużo więcej niż możliwości większości 8-bitowych komputerów domowych. Lecz pod względem dźwięku komputery osobiste dalej pozostawały w tyle. Pomimo że zarówno na Atari ST, jak i na Amigę powstawało wiele zaawansowanych technologicznie gier, ich czas życia na rynku okazał się krótszy od 8-bitowych platform. W 1987 roku wraz z wydaniem swoich kart, Firma AdLib ustanowiła jeden ze wcześniejszych standardów dla kart dźwiękowych, bazujących na chipie Yamaha YM3812. Standard ten przetrwał do czasu, gdy Creative Labs zaprezentowało swoją kartę Sound Blaster w 1989 roku, która miała wiele nowych możliwości względem kart AdLib oraz była kompatybilna z kartami AdLib. Creative Labs stworzyła tym samym nowy standard. Wiele gier jednak dalej obsługiwało nie tylko te, ale również rzadsze karty, jak Roland MT-32 czy Disney Sound Source. Początkowo wysokie koszty kart dźwiękowych powodowały małe zainteresowanie. Podczas gdy w latach osiemdziesiątych przemysł gier rósł w siłę, lata dziewięćdziesiąte były czasem, w którym rynek stawał się potężniejszy. Działo się to dzięki wciąż wzrastającym budżetom gier i łączeniom wydawców. Wraz ze wzrostem mocy komputerów osobistych i zmniejszeniu cen procesorów Intel 386, 486 i Motorola 68000, lata dziewięćdziesiąte stały się zaczątkiem prawdziwej grafiki trójwymiarowej oraz możliwości "multimedialnych" dzięki kartom dźwiękowym i czytnikom CD-ROM. To właśnie wtedy rozpoczęła się prawdziwa przygoda z grami komputerowymi. Wraz ze wzrostem produkcji i pojawieniem się coraz to nowszych komputerów osobistych, powiększyła się też ilość gier komputerowych o coraz ładniejszej grafice, dźwięku i coraz lepszych scenariuszach. Każda nowa gra komputerowa stawała się hitem, w który każdy chciał brać udział. To właśnie chęć produkowania jeszcze lepszych, ładniejszych gier spowodowała szybki rozwój przemysłu komputerowego – nowe procesory, karty graficzne, pamięć RAM – musiały polepszyć się na tyle, aby móc stworzyć coś więcej niż było osiągalne do tej pory. Dziś mamy kilku rdzeniowe procesory, o olbrzymich prędkościach, szybkie i wydajne karty graficzne i ogromne ilości pamięci RAM. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych, szczytem marzeń dla większości graczy był komputer z procesorem taktowanym z częstotliwością 600 Mhz, 8 Mb-tową kartą graficzną, 32 Mb RAM oraz dyskiem twardym o pojemności 4000 Mb. Obecnie komputer z takimi parametrami wzbudza jedynie uśmiech i sentyment. Współczesnym ideałem dla gracza komputerowego stał się pecet z cztero-rdzeniowym procesorem Intel Core2 Quad Q9400 o częstotliwości 2600 Mhz na rdzeń, kartą graficzną GeForce GTX 280 1000 Mb pamięci, 4000 Mb pamięci RAM i dyskiem twardym o pojemności jednego terabajta – 1000000 Mb. Postęp technologiczny w branży komputerowej jest obecnie tak zaawansowany i dynamiczny, iż zestaw komputerowy uważany za najmocniejszy, po upływie miesiąca traci sporą część swojej wartości, gdyż wypuszczane są na rynek znacznie lepsze komponenty.

Komentarze (2)

  • Avatar użytkownika Bodzio_Gracz
    #1 | Bodzio_Gracz mówi:16 listopad 2016

    Kiedyś było inaczej i moim zdaniem lepiej. Teraz wszystko skupia się na jak najlepszej grafice i jak najwyższych wymaganiach. Fabuła, klimat tego teraz miejscami brakuje, ale cóż - Marketing się kłania : )

  • Avatar użytkownika Protohakin
    #2 | Protohakin mówi:02 grudzień 2012

    I weź tu człowieku żyj, kupujesz mocny sprzęt, a po upływie roku możesz tylko określone produkty z półek brać, bo reszta ci nie pójdzie. smutne Sad